Peer-Ablehnung, Wettbewerbsorientierung und Probleme bei der Zusammenarbeit von gleichaltrigen Kindern

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenÜbersichtsarbeitenForschung

Authors

A sample of 94 children who attended third, fifth, and sixth grade classrooms was used in order to explore children's emotional reactions when their (same-sex) partner in a cooperative computer game appeared to be unable or unwilling to do his or her share in the joint endeavor. During the ensuing discussions dominance in the shape of disgust or contempt made up 18% of all facial expressions. Different types of smiles, however, were far more frequent - they made up almost half of all facial expressions. Hierarchical regression analyses which were guided by a theoretical model suggest that children showed more often expressions of anger and denigration on their faces when they considered themselves to be rejected by their peers, when their relationship with their play partner was overshadowed by competition (girls only), and when they experienced intense anger and contempt at the same time. Implications of dominance and denigration for the partner and the cooperation as well as the need of furthering the development of emotional competence are discussed.

Titel in ÜbersetzungPeer rejection, competitiveness, and problems of cooperation between peers
OriginalspracheDeutsch
ZeitschriftPsychologie in Erziehung und Unterricht
Jahrgang49
Ausgabenummer2
Seiten (von - bis)89-101
Anzahl der Seiten13
ISSN0342-183X
PublikationsstatusErschienen - 2002

    Fachgebiete

  • Psychologie
  • Anger, Childhood, Competetiveness, Cooperation, Emotion, Emotion al competence, Friendship, Peer rejection

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Kritische Loblieder, einsame Fürsprachen - Herrmann Kesten und Heinrich Mann
  2. Hautschulungen lohnen sich auch in kleineren Unternehmen
  3. Philip Conradin-Triaca (2014): Pierre Bourdieus Rechtssoziologie. Interpretation und Würdigung, Berlin: Duncker & Humblot, 410 Seiten
  4. Erstunterricht
  5. Tertiäre Regulierung und Nachhaltigkeit
  6. Bilder vom Gehirn
  7. Corporate social responsibility (CSR) website disclosures: empirical evidence from the German banking industry
  8. Sustainability Performance and Business Competitiveness
  9. Internationale Entsendungen von Mitarbeitern deutscher Unternehmen – Erste Ergebnisse einer empirischen Studie
  10. Bildungswachstum und Nationalsozialismus
  11. Industrielle Psychopathologie
  12. Geprüfte Natur- und Landschaftspfleger
  13. Einführung in die interaktionistische Ethnografie
  14. Environmental orientation among nascent and established entrepreneurs
  15. Die neue EU-Bilanzrichtlinie
  16. Digital Health Literacy and Information-Seeking in the Era of COVID-19
  17. Problemlösen als fächerübergreifende Kompetenz
  18. Walter Benjamin zur Einführung
  19. Ein Studium fürs Leben
  20. Mathematische Kompetenz in PISA, IQB- Ländervergleich und NEPS- Drei Studien, gleiches Konstrukt?
  21. Arbeitgeberattraktivität aus der Perspektive unterschiedlicher Mitarbeitergenerationen
  22. Der Zusammenhang von Sexualität und Determinismus in der Suggestionstherapie um 1900 bei Albert Freiherr von Schrenck-Notzing
  23. Sustainable Institutional Investors and Environmental Decoupling
  24. Vertikale Gewaltenteilung: Institutionenpolitische Leitidee oder demokratietheoretische Chiffre?
  25. "Why, White Man, Why?" White Australia as the addressee of apostrophe in contemporary aboriginal writing
  26. The rebound effect on Latin American economies
  27. Which venture capital selection criteria distinguish high-flyer investments?
  28. Funkologicalienatimepistomachinistics
  29. Die Leuphana Graduate School
  30. Das kognitive Anforderungsniveau von Aufgaben analysieren und modifizieren können
  31. „Fachdidaktik trifft Inklusive Pädagogik“ – (Unausgeschöpfte) Potentiale in der Lehrerbildung
  32. Fonds zur Revitalisierung von Brachflächen
  33. Zu den Arten von Kollisionsnormen in der Lehre von der Statutenkollision
  34. Naturwissenschaftsdidaktik und Inklusion
  35. Die Bedeutung der sprachlichen Bildung im Fachunterricht
  36. Die Geister der Neuen Welt