No longer second-class citizens: Redefining organizational identity as a response to digitalization in accounting shared services

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

New technologies can become an identity-challenging threat for organizations. While there is a growing literature on how new technologies challenge fundamental questions of organizational existence such as 'who are we?', 'what do we do?', and 'what do we want to be?', this literature has largely overlooked how new technologies can become drivers of organizational identity change. In this article, we investigate the impact of digitalization, especially Robotic Process Automation, on organizational identity. Drawing on the analysis of shared service centers in Asia and Eastern Europe, we explored how these organizations respond to identity-challenging technologies. While traditionally, work in shared services has been characterized by a combination of standardization, controlling the labor process, and deskilling, we found in this study that shared service organizations are responding to the digital challenges by moving up the value chain to more complex, knowledge-intensive work. As a result, shared service organizations in our study began to redefine their organizational identity by, among others, professionalizing their workforce.

OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftJournal of Professions and Organization
Jahrgang9
Ausgabenummer1
Seiten (von - bis)115-138
Anzahl der Seiten24
ISSN2051-8803
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 23.02.2022

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Widerruf des Testaments (§ 2253–2258 BGB),
  2. Grundkonzeption einer 'Kritischen Theorie der Hybridität' und Implikationen für "nachhaltige Wissenschaften"
  3. Wenig Lärm um nichts
  4. Kindliches Schweigen oder taube Institutionen?
  5. Die EuErbVO und das neue Privileg in internationalen Erbfällen nach Art. 913 Abs. 3 Code civi
  6. Bleibt alles anders!? Sozialformen, Unterrichtsphasen und echte Lernzeit im kaufmännischen Unterricht
  7. Eigene Wege entdecken - Das Linzer Konzept der Klassenführung
  8. Doing democracy differently
  9. Nachhaltigkeit in der Unternehmensberichterstattung
  10. Ludus non tollit abusum
  11. Zeit nachhaltig gestalten lernen
  12. Unternehmerpersönlichkeit
  13. SYMPOSIUM .7. CHANGES IN PUBLIC AND PRIVATE SCHOOLING - INCOMPLETE MODERNIZATION AND CRITIQUE OF MODERNITY - FOREWORD
  14. Bodensaure Eichen- und Eichenmischwälder Europas
  15. Nutzung und User Experience einer gamifizierten Webanwendung zur Förderung der körperlichen Aktivität im betrieblichen Setting
  16. Nachtragsbeispiele, Mengenermittlung und Gemeinkostenbilanz
  17. Is it just conservation? A typology of Indigenous peoples’ and local communities’ roles in conserving biodiversity
  18. Analyzing management preferences for sustainability
  19. Delineating the interplay between subjective safety and country image in influencing international tourists’ extrinsic travel motives
  20. Time Series Explorer
  21. Language Demands of the Labour Market: A Predictor of Students’ Investments into Multilingual Skills?
  22. Evolution, Empowerment, and Emancipation
  23. Informationsmanagement in kleinen und mittleren Unternehmen
  24. Zulässigkeit eines Blanko-Eigenwechsels als Sicherheit im Verbrauchervertrag und Klage auf Zahlung einer Wechselschuld
  25. Schwarz, N. (2008): Umweltinnovationen und Lebensstile.Eine raumbezogene empirisch fundierte Mulit-Agenten-Simulation.
  26. Another country, another city
  27. The Visual Turn in Business Management. Film, Graphical Devices and the Consulting Industry
  28. Blaue Gefühlswelten
  29. "Responsible Leadership Systems“
  30. Newspapers and the circulation of academic knowledge
  31. Multikonferenz Wirtschaftsinformatik 2018
  32. Zwischen Weltveränderung und Innerlichkeit
  33. Das Wissen, von dem deutsche Hochschulen nicht wissen, dass sie es wissen
  34. Der Deutsche Taximarkt
  35. Impacts of land-use intensity on soil organic carbon content, soil structure and water-holding capacity