‘‘Just because he's black’’: Identity construction and racial humour in a German U-19 football team

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

Despite its status as the global game, football has been noted for having problems with racism, and yet relatively little research has actually looked at this topic from a discourse analytical perspective. This paper addresses this gap by exploring the use of racial humour in a German male under-19 football team. Drawing on audio-recordings of interactions among the players on the sideline and substitutes’ bench during, before and after football matches and training, as well as interviews with players, and team observations, we analyse and critically discuss some of the ways in which team members make humorous comments about specific racial, ethnic or national groups when constructing and expressing team membership and negotiating their own and others’ identities within the team. Findings illustrate that, on the one hand, team members express their appreciation of the cultural diversity within their team in an attempt to maintain or enhance team cohesion, but on the other hand, they often use racial humour to create distinctive subgroups thereby fragmenting the team and assigning and foregrounding racial identities.
OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftJournal of Pragmatics
Jahrgang112
Seiten (von - bis)83-96
Anzahl der Seiten14
ISSN0378-2166
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 01.04.2017
Extern publiziertJa

Bibliographische Notiz

Publisher Copyright:
© 2017 Elsevier B.V.

Links

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Utilization of phenolic compounds by microalgae
  2. Fallstudie für Studierende: Haftung im Grenzbereich, Teil 2
  3. Allgemeine Befugnisse und allgemeine Vorschriften (§§ 14–20 BPolG)
  4. Konzeption und Entwurf einer Handelsplattform für Sekundärrohstoffe
  5. Erstnachweis der Südlichen Mosaikjungfer Aeshna affinis VAN DER LINDEN 1823 für Schleswig-Holstein (Odonata)
  6. B.1 „Verwaltung to go?“- Möglichkeiten und Grenzen mobilen Arbeitens in der öffentlichen Verwaltung
  7. Über den Wolken ...
  8. Karl Mays "Satan und Ischariot"
  9. Thesen zur Koinzidenz von Symbolwert und Marktwert der Kunst
  10. Mit Bildungsstandards arbeiten - kompetenzorientiert unterrichten
  11. Kommentar zur Quantifizierung von sozialen Disparitäten der Bildungsbeteiligung in PISA-E
  12. Strategische Regierungssteuerung
  13. Berufliches Lernen und gesellschaftliche Entwicklung unter dem Druck der Ökonomisierung
  14. Aesthetic Expertise for Sustainable Development: Envisioning Artful Scientific Policy Advice
  15. Similar yield benefits of hybrid, conventional, and organic tomato and sweet pepper varieties under well-watered and drought-stressed conditions
  16. Vom Staat zum Lager
  17. Wie kann die professionelle Reflexion von angehenden Lehrer*innen digital gefördert werden? – Chancen und Grenzen neuer Tools in der Lehrer*innenbildung
  18. Lesen durch Hören
  19. Kanalspeicher Bundeswasserstraßen
  20. Recht - Philosophie - Literatur
  21. Verbundenheit als Zwang: Die Kritische Theorie spätkapitalistischer Subjektivität im ökologischen Diskurs
  22. Nice-Looking Obstacles
  23. Vorwort
  24. Drogenkonsum und Jugendgewalt in bundesdeutschen Großstädten der 1960/70er-Jahre