‘‘Just because he's black’’: Identity construction and racial humour in a German U-19 football team

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

Despite its status as the global game, football has been noted for having problems with racism, and yet relatively little research has actually looked at this topic from a discourse analytical perspective. This paper addresses this gap by exploring the use of racial humour in a German male under-19 football team. Drawing on audio-recordings of interactions among the players on the sideline and substitutes’ bench during, before and after football matches and training, as well as interviews with players, and team observations, we analyse and critically discuss some of the ways in which team members make humorous comments about specific racial, ethnic or national groups when constructing and expressing team membership and negotiating their own and others’ identities within the team. Findings illustrate that, on the one hand, team members express their appreciation of the cultural diversity within their team in an attempt to maintain or enhance team cohesion, but on the other hand, they often use racial humour to create distinctive subgroups thereby fragmenting the team and assigning and foregrounding racial identities.
Original languageEnglish
JournalJournal of Pragmatics
Volume112
Pages (from-to)83-96
Number of pages14
ISSN0378-2166
DOIs
Publication statusPublished - 01.04.2017
Externally publishedYes

Bibliographical note

Publisher Copyright:
© 2017 Elsevier B.V.

    Research areas

  • Language Studies - Identity, Racism, Humour, Football, Discourse strategies

Links

DOI

Recently viewed

Publications

  1. Schadstoffregime in Auenböden der Elbe
  2. Space law in the European Context: national architecture, legislation and policy in France, Philippe Clerc. 1st Edition. Leiden/Boston; Eleven International Publishing, 2018
  3. Datengetriebene Agilität
  4. The relevance of cultural aspects in cross cultural management in multinational companies
  5. Gesellschaftliche Funktionen von Museen zwischen Assimilation und Akkommodation
  6. Habitat preferences of the Levant Green Lizard, Lacerta media israelica (Peters, 1964)
  7. Ausspracheprobleme weißrussischer Deutschlernender und Schritte zur korrekten Aussprache
  8. Charakteristika von innovativen MitarbeiterInnen
  9. Incentives for Lifelong Learning? German Institutions in Comparison
  10. PowerPoint und die Einkapselung von Prozessualität im projektübergreifenden Lernen
  11. Unternehmerische Motivation und Wiedergründungsbereitschaft
  12. Comparison of psychotherapies for adult depression to pill placebo control groups
  13. Evaluation eines Interventionsansatzes zur Verbesserung von Motivation und motivationsförderlichem Unterrichtshandeln von Lehrkräften auf Basis der Zielorientierungstheorie
  14. Rezension von Sylwia Adamczak-Krystofowicz: Fremdsprachliches Hörverstehen im Erwachsenenalter. Theoretische und empirische Grundlagen zur adressatengerechten und integrativen Förderung der Hörverstehenskompetenz am Beispiel Deutsch als Fremdsprache in Polen.
  15. "Mit eben so viel Kunst als Wahrheit"
  16. Volunteer Retention in Prosocial Venturing
  17. Laufkäfer-Gemeinschaften (Coleoptera, Carabidae) xerothermer Sandrasen und ihre Abhängigkeit von Beweidungsmaßnahmen
  18. Berufswahl im Spannungsfeld von Person, sozialem Umfeld und Arbeitsmarkt
  19. Das Größenverständnis folgt keiner festen Stufenfolge
  20. Distraktive Wirkungen der Smartphone-Nutzung beim Autofahren
  21. Entgrenzung der täglichen Arbeitszeit : Beeinträchtigungen durch ständige Erreichbarkeit bei Rufbereitschaft
  22. Bei welchen Lernenden fördert globale Textkohäsion das Verständnis von Sachtexten?