Self-directed racialized humor as in-group marker among migrant players in a professional football team: “Dude, Just Draw the Racist Card!”

Publikation: Beiträge in SammelwerkenAufsätze in SammelwerkenForschungbegutachtet

Authors

Although racism in football has received considerable attention from researchers in different disciplines, this important issue remains largely overlooked from a discourse analytical perspective. This is particularly surprising since discourse analysis provides some concrete tools and practices to identify racism and racial stereotypes in action – particularly when disguised as humor. This chapter raises questions about the understanding of self-directed racialized humor by migrant players in a professional football team from Germany. Drawing on over 56 hours of audio-recorded interactions among the players in the locker room, on the substitutes’ bench, and on the sideline before, during, and after football matches and trainings, as well as over 80 hours of observations, and interviews with 13 players, I analyze and discuss how within this specific context team members use racialized humor as an in-group marker that talks boundaries into being. In particular, I am interested in the ways in which migrant players mobilize racialized discourses through self-directed humor for the negotiation of interpersonal relations and whether this constitutes racism (or not).
OriginalspracheEnglisch
TitelFootball and Discrimination : Antisemitism and Beyond
HerausgeberPavel Brunssen, Stefanie Schüler-Springorum
Anzahl der Seiten14
ErscheinungsortLondon
VerlagRoutledge Taylor & Francis Group
Erscheinungsdatum2021
Auflage1
Seiten97-110
ISBN (Print)9780367356590, 978 - 0 -367-75122
ISBN (elektronisch)9780429341014
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 2021

Links

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Moral Sensitivity as a Precondition of Moral Distress
  2. Effects of NH3-Volatilization from Biogas Residues on the Environmental Protection Potential of Energy Cropping in Northern Germany
  3. Die Reli-Reise 3|4: Lehrerband
  4. Der Mensch beeinflusst das Klima - was muss er dafür bezahlen?
  5. Sprachliche Prozeduren beim fachlichen Lernen: Begründen in Mathematik
  6. Rezension »Clayton Childress, Under the Cover. The Creation, Production, and Reception of a Novel. Princeton: Princeton University Press 2017, 320 S«
  7. Multilingual Development: A longitudinal perspective – Mehrsprachigkeitsentwicklung im Zeitverlauf (MEZ)
  8. Internationale Dimensionen des europäischen Verwaltungsrechts
  9. § 33
  10. Landschaft
  11. Ästhetische Bildung zwischen Markt und Mythos
  12. Meeresströmungen, Google-Matrix und Netzwerke: Analyse von Transportprozessen
  13. Raumzeitliche Prozesse der visuellen Informationsverarbeitung
  14. Berufliche Bildung für Inklusion
  15. Zeitgemäße Instrumente des betrieblichen Umweltschutzes
  16. Verschwörungstheoretikerinnen - Ein blinder Fleck?
  17. Taking interdisciplinarity and transdisciplinarity to eye level with scientific disciplines
  18. Regulating a Revolution: Small Satellites and the Law of Outer Space, Neta Palkovitz. Aerospace Law and Policy Series. (Wolters Kluwer, Alphen aan den Rijn, the Netherlands. 2019)
  19. Frauen gestalten öffentliche Räume im Ländlichen
  20. Can the German Electricity Market Benefit from the EU Enlargement?
  21. Occurrence, distribution, and ecotoxicological risk assessment of selected pharmaceutical compounds in water from Lake Victoria, Uganda
  22. Abschlussbericht zur Online-Befragung "Mehr Zeit für gute Schule"
  23. International Trade and Firm Performance
  24. §64 Verordnungsermächtigung zu Systemdienstleistungen
  25. Die Wirkung einer gesunden Führung auf die Mitarbeitergesundheit in der Altenpflegebranche
  26. Venture capital and internationalization
  27. Participatory scenario planning to facilitate human-wildlife coexistence
  28. Thinking Green, Buying Green?
  29. Viele Steinchen, aber kein Mosaik
  30. Management als Bündel aus Praktiken, Diskursen und Technologien
  31. A Note on Happiness in Eastern Europe
  32. Neuere Ansätze des 'Verstehens' in der 'Historischen Bildungsforschung'
  33. Exportaktivitäten und Rendite in niedersächsischen Industrieunternehmen