Jungholozäne Umweltentwicklung und Landnutzungsgeschichte im Hardautal, Ldkr. Uelzen (südliche Lüneberg Heide)

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

Palynological and lithological investigations of three representative peat bog and wetland sites have been carried out in the upper catchment area of River Hardau (County of Uelzen). As indicated by 14C analysis, peat growth started around 4000 years BP in the Hardau source area. This study is reflecting vegetation development from the Subboreal to the Subatlantic. Human impact on the environment in the investigated area is already evident at 4000 years BP. Temporary expansion of heathland as a consequence of agricultural land use and woodland pasture has been demonstrated to occur during latest Neolithic period, at the beginning of the Bronze Age and in mediaeval times. Late mediaeval land reclamation is reflected by increases in the pollen curves of cultivated plants and other taxa, including grasses, indicative of human activity. High frequencies of micro charcoal and increases in Calluna, Secale and Centaurea cyanus pollen at the transition to modern times, herald the beginning of an intensive heath culture accompanied by so called "eternal" rye growing, plaggen agriculture and the spread of heathland. Reafforestation with conifers and the establishment of crop rotation farming of the 19th century are well represented in the pollen diagram of Hardauquelle (source of river Hardau). In the valley of the Olmsbach creek, an intense local impact on the flood plain has been demonstrated palynologically for the first time.

Titel in ÜbersetzungLate Holocene environmental development and land use history in the upper catchment area of River Hardau, County of Uelzen (Southern Lüneberg Heathland)
OriginalspracheDeutsch
ZeitschriftTelma
Ausgabenummer36
Seiten (von - bis)11-38
Anzahl der Seiten28
ISSN0340-4927
PublikationsstatusErschienen - 11.2006

Zuletzt angesehen

Forschende

  1. Moritz Altenried

Publikationen

  1. Subsidiarität und Selbstorganisation als Leitprinzipien der Hochschulsteuerung
  2. Kritik der grotesken Vernunft
  3. Kapitalaufbringung nach dem MoMiG
  4. Achsen adoleszenter Zugehörigkeitsarbeit
  5. Deutscher Mathematiktest für vierte Klassen
  6. Sieben Exkurse zu den medialen Künsten
  7. Recombinant Agency. Divine Comedy Meets Upcycled Comics Art in Pink Mouse, a Meta-Mediaopera
  8. Lerngelegenheiten im erziehungswissenschaftlichen Studium
  9. Internetbasierte Ansätze in der Prävention und Behandlung von depressiven Beschwerden bei Jugendlichen und jungen Erwachsenen
  10. Bundesregierung
  11. Networks and the idea-fruition process of female social entrepreneurs in South Africa
  12. Avaliação da qualidade de drogas vegetais à base de Passiflora spp. comercializadas no Brasil
  13. Einführung in das Recht der materiellen Grundsicherung
  14. Rezension zu: Understanding the city, contemporary and future perspectives, John Eade and Christopher Mele (eds.), Oxford, UK Blackwell, 2002, 384 pp.
  15. Buchhaltung und Jahresabschluss
  16. Archival research on sustainability-related executive compensation.
  17. Gendersensible Bildung als Querschnittsaufgabe im Lehramtsstudium
  18. Professionswissen von Lehrkräften in einem kompetenzorientierten Mathematikunterricht
  19. Das Drama im Leben der Institutionen
  20. Deutsch Englisch Schülerleistungen International (DESI)
  21. Autoritäre Wende, populistische Wette
  22. Einfluss kontrollierten Brennens auf die Nährstoffdynamik von Sand- und Moorheiden
  23. Sammelrezension: Ökonomien des Sozialen im Web 2.0
  24. Gender-Aspekte bei der Einführung und Akkreditierung gestufter Studiengänge
  25. Die deutsche Ökonomik im internationalen Vergleich
  26. Rechtliche Konzepte für eine effizientere Energienutzung
  27. 10 Jahre Wirtschaftsrecht in Lüneburg
  28. The Animal 'Other' in J.M. Coetzee's "Disgrace" and "The Lives of Animals"
  29. Die Kunstreligion
  30. Basic corporate finance terminology
  31. Gatekeepers of Sustainability Information
  32. Entrepreneurship-Education
  33. A caring and sustainable economy
  34. Risalendo alla Fonte Castalia tra Arte, Storia e Scienza
  35. "Prosodische Reflexion" in der Grundschule
  36. Da Capo Al Segno
  37. Sustainable Supply Chain Management im globalen Kontext
  38. Datenbasierte Entscheidungsfindung trifft Digitalisierung - Einblicke in die prozesshafte unterrichtliche Nutzung digitaler Lerndaten durch Grundschullehrkräfte