Networks and the idea-fruition process of female social entrepreneurs in South Africa

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

Purpose

This paper aims to contribute to the lack of research on female social entrepreneurs and their social and contextual embeddedness, promoting women’s social entrepreneurial activity as promising, specifically in the South African context.
Design/methodology/approach

By analyzing the founding process and networks of 11 female social entrepreneurs in South Africa using a mixed-method approach consisting of semi-structured interviews, media analysis and egocentric network analysis, this paper seeks to discover the idea-fruition process of female social entrepreneurs. This approach enables us to analyze contextual factors with a focus on personal networks and their influence on the processes of idea-generation and development.
Findings

The results indicate that social networks are an important part of the personal context which influences the idea-fruition process of female social entrepreneurs. The paper identifies specific actors as well as group outcomes as particular relevant within this context.
Research limitations/implications

While the results enable the generation of a structure based on the authors’ first insights into how social relational networks influence female social entrepreneurship, it remains unclear if these results can be specifically traced to women or social entrepreneurial aspects, which suggests that further attention is needed in future studies.
Practical implications

Practical implications can be derived from the results concerning the support of female social entrepreneurs by, for example, optimizing or using their (social entrepreneurial) environment. Contrary to studies on business idea-generation, the results stress that women can make use of certain network constructions that are often considered to be obstructive.
Originality/value

This study introduces an innovative gender perspective on social entrepreneurship in South Africa and offers new directions for future research on the opportunity recognition process of female social entrepreneurs.
OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftSocial Enterprise Journal
Jahrgang14
Ausgabenummer4
Seiten (von - bis)429-449
Anzahl der Seiten21
ISSN1750-8614
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 05.12.2018

DOI

Zuletzt angesehen

Forschende

  1. Moritz Altenried

Publikationen

  1. Avaliação da qualidade de drogas vegetais à base de Passiflora spp. comercializadas no Brasil
  2. Einführung in das Recht der materiellen Grundsicherung
  3. Rezension zu: Understanding the city, contemporary and future perspectives, John Eade and Christopher Mele (eds.), Oxford, UK Blackwell, 2002, 384 pp.
  4. Buchhaltung und Jahresabschluss
  5. Archival research on sustainability-related executive compensation.
  6. Gendersensible Bildung als Querschnittsaufgabe im Lehramtsstudium
  7. Professionswissen von Lehrkräften in einem kompetenzorientierten Mathematikunterricht
  8. Das Drama im Leben der Institutionen
  9. Deutsch Englisch Schülerleistungen International (DESI)
  10. Autoritäre Wende, populistische Wette
  11. Einfluss kontrollierten Brennens auf die Nährstoffdynamik von Sand- und Moorheiden
  12. Sammelrezension: Ökonomien des Sozialen im Web 2.0
  13. Gender-Aspekte bei der Einführung und Akkreditierung gestufter Studiengänge
  14. Die deutsche Ökonomik im internationalen Vergleich
  15. Rechtliche Konzepte für eine effizientere Energienutzung
  16. 10 Jahre Wirtschaftsrecht in Lüneburg
  17. The Animal 'Other' in J.M. Coetzee's "Disgrace" and "The Lives of Animals"
  18. Die Kunstreligion
  19. Basic corporate finance terminology
  20. Gatekeepers of Sustainability Information
  21. Entrepreneurship-Education
  22. A caring and sustainable economy
  23. Risalendo alla Fonte Castalia tra Arte, Storia e Scienza
  24. "Prosodische Reflexion" in der Grundschule
  25. Da Capo Al Segno
  26. Sustainable Supply Chain Management im globalen Kontext
  27. Datenbasierte Entscheidungsfindung trifft Digitalisierung - Einblicke in die prozesshafte unterrichtliche Nutzung digitaler Lerndaten durch Grundschullehrkräfte
  28. Lehrer- und schülerzentrierte Prozessstrukturen kaufmännischen Unterrichts - Ergebnisse einer Beobachtungsstudie
  29. Hannah Arendt
  30. ZP-Stichwort
  31. Inklusiv und kooperativ die Welt der Zahlen erkunden
  32. Der neue öffentliche Ertragsteuerinformationsbericht
  33. Rome Regulations Commentary - Second Edition
  34. Bilanztheorien
  35. Praxisphasen im Lehramtsstudium mit Schwerpunkt auf der Einbindung neu zugewanderter Schülerinnen und Schüler