Doing transnational family im Kontext von Flucht und Krisenmigration. Stand der Forschung. BiB Working Paper 3/2018

Publikation: Arbeits- oder Diskussionspapiere und BerichteArbeits- oder Diskussionspapiere

Authors

  • Lenore Sauer
  • Sabine Diabaté
  • Sabrina Gabel
  • Yvonne Halfar
  • Elisabeth K. Kraus
  • Laura Wenzel
In the last years, the number of forcibly displaced people worldwide has constantly increased. According to UNHCR, the number of individuals fleeing to more distant countries has also risen substantially. In Germany, almost 1.4 million asylum applications were filed between 2015 and 2017, mainly by people from Syria, Afghanistan, Iraq and Eritrea. Due to these latest developments, a separate research area on forced migration and refugees in Germany has recently been established. However, in Germany, most studies—across different disciplines—deal with issues of integration and participation. Up to now, there
are only very few studies focusing on families of refugees, although it is clear that families play a crucial role both for the decision to migrate and for integration and participation in
the country of destination.
This working paper has been written in preparation for an empirical study which aims to close this research gap. It summarizes international literature on the different aspects of the formation, maintenance and change of transnational families as well as transnational everyday practices and support. It also deals with the consequences of transnationalism on the relationship stability and quality between spouses, children and parents as well as their (subjective) well-being, attitudes and gender roles. In addition, this working paper attempts to establish a link between the current literature on transnational families and the context of forced migration and to identify relevant research gaps in the field of
transnational families and flight.
OriginalspracheDeutsch
ErscheinungsortWiesbaden
VerlagBundesinstitut für Bevölkerungsforschung
Anzahl der Seiten72
PublikationsstatusErschienen - 2018
Extern publiziertJa

    Fachgebiete

  • Sozialwesen - Geflüchtete, Flüchtlinge, Migration, Familien, Transnationalität

Links

Zuletzt angesehen

Forschende

  1. Annika Jahnke

Publikationen

  1. CO2-Mikrosonde für die Verbrauchssenkung in Kraftfahrzeugen
  2. The art of gentrification
  3. Diagnosen der Moderne
  4. Mediengeschichte
  5. Zukunftsdenken
  6. Consumer (Co-)Ownership in Renewables in Germany
  7. Interdisziplinäres Arbeiten der Zivilgerichte
  8. Magischer Sand
  9. Das Linzer Konzept der Klassenführung (LKK)
  10. The Politics of Party Funding
  11. Mathematische Kompetenz
  12. Thinking Against Nature: Nature, Ideation, and Realism between Lovecraft and Shelling
  13. Diagnose von Schreibkompetenzen in der beruflichen Bildung
  14. Funktion und Stellenwert von Kritik in Beiträgen zur Sozialen Arbeit und ihr Verhältnis zu Normativität
  15. Bildungsphilosophie
  16. Silberblicke: Zur Bedeutung des Spiegelbilds für den pädagogischen Blick
  17. Simultaneous determination of alkylphenol ethoxylates and their biotransformation products by liquid chromatography/electrospray ionisation tandem mass spectrometry
  18. Letter to the Editor
  19. Das Wissen der Kriminalgeschichte
  20. Unterrichtsqualität
  21. Das „Mantra der Mischung“: Die Problematisierung von ethnischer Segregation in Deutschland und den Niederlanden
  22. Die geschlechtsspezifische Lohnlücke
  23. Posturale Kontrolle in statischen und dynamischen Messbedingungen - Evaluationen und Trainingsinterventionen.
  24. Rechtschreibunterricht innovieren. Wie die Zusammenarbeit in einer „Community of Practice“ die Unterrichtspraxis von Lehrpersonen verändert
  25. Selbstbezug in videobasierten Unterrichtsreflexionen von Lehramtsstudierenden im Bachelor
  26. Leadership made in Germany
  27. Performanznahe und videobasierte Messung von DaZ-Kompetenz bei Lehrkräften: Skalierung und dimensionale Struktur des Testinstruments
  28. Werkzeugkiste: 26. Action Learning (AL)
  29. Integration der unternehmerischen Nachhaltigkeit in die Portfolioselektion
  30. Nutzen und Nutzung der Schulinspektion. Befunde der Hamburger Schulleitungsbefragung.
  31. Mit allem rechnen