The Psychological Actions and Entrepreneurial Success: An Action Theory Approach

Research output: Contributions to collected editions/worksChapterpeer-review

Authors

This chapter starts with a strong assumption: Entrepreneurs’ actions are important and should be a starting point for theorizing in entrepreneurship (cf. also McMullen & Shepherd, 2006). I am well aware that not all entrepreneurship theorists share this assumption. Most importantly, ecological theories have left out actions from their theories (Aldrich, 1999). This is surprising for an evolutionary approach because entrepreneurial actions are as important to entrepreneurial outcomes as sexual behavior is to procreation and, therefore, survival of genes and population of genes (Dawkins, 1976). Whether or not an organization occupies a successful niche or whether or not it introduced an innovation is the result of actions and not a purely accidental process. Starting one’s business in a market niche and defending the niche is an active process and not passive adaptation. Such an active approach is slowly accepted in entrepreneurship research, as scholars take more seriously that there can be effective and non-effective actions vis-à-vis the market (McMullen & Shepherd, 2006; Sarasvathy, 2001). Most actions are geared towards the environment and take into account environmental conditions. However, the most important feature of entrepreneurial action is not that it is well adjusted to environmental conditions (this is true of behavior that reacts to environmental stimuli and is guided by the stimuli) but that it changes the environment.
Original languageEnglish
Title of host publicationThe Psychology of Entrepreneurship
EditorsJ. Robert Baum, Michael Frese, Robert A. Baron
Number of pages38
Place of PublicationMahwah
PublisherLawrence Erlbaum Associates
Publication date2007
Edition1.
Pages151-188
ISBN (print)0-8058-5062-7, 9780805850628
ISBN (electronic)9781317613794
DOIs
Publication statusPublished - 2007
Externally publishedYes

Recently viewed

Publications

  1. Heaven and Earth – Cloud and Territory in the Internet
  2. New York City und der 11. September - Drei Jahre danach
  3. Transzendenz in Beziehung. Zur Diskontinuität der Zeit
  4. Beschwerde, Ombudschaft und die Kinder- und Jugendhilfe
  5. Rebound Effects in Methods of Artificial Intelligence
  6. Erzählungen in Literatur und Medien und ihre Didaktik
  7. Kompetenzorientiertes Lehren und Lernen an Hochschulen
  8. Rollstuhlrugby - Kurzportrait einer spannenden Sportart
  9. Selbstreflexion akademischen Schreibhandelns anstoßen
  10. Editorial zum Schwerpunktthema "Medien statt Gedächtnis"
  11. Das System Schule heute und der Stellenwert von Eltern
  12. Consumerist lifestyles in the context of globalization
  13. Das transdisziplinäre Lehrforschungsprojekt “Leben 2014”
  14. The German Welfare System and the Continuity of Change
  15. Im Mittelpunkt steht Ada. Zur Einleitung in diesen Band
  16. Ohne Anstoß und Unterstützung von außen geht es nicht
  17. Bildung für nachhaltige Entwicklung innovativ gestalten
  18. Bildung für eine nachhaltige Entwicklung für Kita-Kinder
  19. Bewegte Sprache – Ein Leben mit und für Mehrsprachigkeit
  20. Influence of Different Biogenic Fuels on Base Oil Aging
  21. Partizipation als reflexive Praxis im Hilfeplangespräch?
  22. Zeitschrift für kritische Sozialtheorie und Philosophie
  23. Multimediale Lernumgebungen für das Fremdsprachenlernen
  24. Die Stimme der "Ultrarechten": die Kreuzzeitung 1881 - 1892
  25. Die kommunitaristische Gesellschaft der Sozialen Arbeit
  26. Diurnal raptors of West Africa woodland-farmland mosaics
  27. 'Put bluntly, you have something of a credibility problem'
  28. Public responses to climate change and low-carbon energy
  29. Bildung für eine nachhaltige Entwicklung in Kindergärten
  30. Radsport als Heterotopie von Geschlechtskörpern gedacht
  31. Die Nihilisierung des Nihilismus - Alfred Seidel (1895-1924)
  32. New Methods of Text Production Process Research combined
  33. Sprachliches Handeln von Lernenden im Sachfachunterricht
  34. Individuelle Voraussetzungen von zukünftigen Lehrkräften
  35. Modell „Phasen und Handlungen akademischer Textproduktion“
  36. Sprachensensibilität als Merkmal der Schreibwissenschaft
  37. Forschendes Lernen im naturwissenschaftlichen Unterricht
  38. Redemption Restored: The Star in the Context of Modernity
  39. Ñizolke zugu Dios ñi Nütxam pu Chilemapuche ñi zugun mew:
  40. Special Issue 'Communication for and about Sustainability'