Appointing female CEOs in risky and precarious firm circumstances. A review of the glass cliff phenomenon

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

Following thirty years of discussion of the “glass ceiling,” recent empirical research has focused on the relatively new phenomenon of women on the board of directors—the so-called “glass cliff.” This refers to a form of gender discrimination in which women are more often appointed to leadership positions in risky and precarious business circumstances than their male counterparts. Highlighting the key findings of current quantitative and qualitative research, this literature review assesses existing support for the glass cliff hypothesis and the limitations of empirical research and recommendations. Most of the included studies find support for the glass cliff, in which “think crisis, think female” stereotypes complement the traditional “think leadership, think male” approach. As archival and other studies have been conducted predominantly in Anglo-American countries, future research should extend to other methods and settings. In contrast to the recent literature, the present review draws a clear distinction between archival, experimental and qualitative research, so increasing interest and relevance for practitioners, regulators and researchers.
OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftCorporate Ownership & Control
Jahrgang15
Ausgabenummer2
Seiten (von - bis)33-43
Anzahl der Seiten11
ISSN1727-9232
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 01.01.2018

Zugehörige Projekte

  • Regulatory delevopment in Accounting, Auditing & Corporate Governance

    Projekt: Forschung

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Sprachstandsmessung
  2. Социальная работа на пути к европейской науке и профессии
  3. KESS 4 - Lehr- und Lernbedingungen in Hamburger Grundschulen.
  4. Subgruppenanalysen der Schreibfähigkeiten anhand der Ergebnisse der DESI-Studie
  5. Wissen(schaft)sskepsis
  6. Strategisches Experimentieren im Naturwissenschaftlichen Unterricht
  7. Partizipation, Kooperation und nachhaltige Entwicklung
  8. Setting the research agenda for measuring sustainability performance
  9. Distributionsdichte
  10. Not Just Riot Grrrls! Punk Rock Feminism in the Philippines
  11. Permeable reactive barriers for manufactured gas plants and related sites
  12. Women and the conservation of agroecosystems
  13. Komitees gegen Folter
  14. Biologische kampfstoffe
  15. Dehydration and Pelletisation of Agricultural Biomass by Extrusion
  16. Protokoll der 73. Jahresversammlung am 26. Juli 2024 in Oldenburg
  17. A Note on Happiness in Eastern Europe
  18. Transferring sustainability solutions across contexts through city-university partnerships
  19. `Macht ist kein Samthandschuh der Gewalt`- Macht als Grundbegriff einer kritischen Handlungswissenschaft?
  20. Research-based coaching of academic staff as means to improve Engineering Education
  21. Bildung, Pluralität und Demokratie
  22. Detecting Hidden Friendship in Online Social Networks
  23. Klassentestheft Teil 1 (10 Ex.) - 2. Schuljahr
  24. Klasse und Geschlecht als intersektionale Differenzbegriffe oder als Konstitutionsbegriffe in gesellschaftstheoretisch orientierten Zeitdiagnosen?
  25. Aspekte sozialer Nachhaltigkeit im Kontext der beruflichen Bildung Benachteiligter
  26. Computerspiele mit und ohne Gewalt
  27. Affiziert werden
  28. Die Sintflut
  29. Chantal Mouffe – Gezähmte Radikale oder überschätzte Reformerin? Stefan Wallascheks ZPTh-Artikel in der Diskussion
  30. Works councils
  31. Das Wissen, von dem deutsche Hochschulen nicht wissen, dass sie es wissen
  32. The German Manufacturing Sector is a Granular Economy
  33. Bundesrat: Zustimmung zum E-Government-Gesetz
  34. Bindung von Führungsnachwuchskräften an Organisationen durch Fairness in der Personalentwicklung
  35. Proceedings of the Conference "Protection of the Environment and the Climate"
  36. Das label und die macht
  37. „Perspektiven wechseln“ – Tagen unter Pandemiebedingungen
  38. Die Bemessung des Hinterbliebenengeldes gemäß § 844 Abs. 3 BGB
  39. Inklusion und Umgang mit Heterogenität in der beruflichen Bildung
  40. Trickkisten: Heinz von Foerster und der Zauber der Kybernetik