Entertainment Education as a Means to Reduce Anti-Muslim Prejudice - For Whom Does It Work Best? An Extended Replication of Murrar and Brauer (2018)

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

The present research aimed to replicate and extend findings by Murrar and Brauer (2018), who demonstrated that an entertainment education intervention (a music video) effectively reduced US residents anti-Muslim prejudice. Using a German sample (N = 203), we confirmed that watching the video significantly reduced recipients prejudice toward Muslims compared to a control condition and two alternative interventions. Unlike in Murrar and Brauer, however, the intervention s advantageous effect was driven by recipients feelings of intergroup anxiety and perceptions of outgroup malleability rather than their identification with Muslims. Extending Murrar and Brauer's findings, our results also suggest for whom entertainment education interventions may work best, namely for recipients high in right-wing authoritarianism. The findings theoretical and practical implications are discussed.

Original languageEnglish
JournalSocial Psychology
Volume52
Issue number1
Pages (from-to)51-60
Number of pages10
ISSN1864-9335
DOIs
Publication statusPublished - 01.01.2021

Recently viewed

Researchers

  1. Wolf-Reinhard Kemper

Publications

  1. Der Zusammenhang von Schulleitungshandeln, Unterrichtsgestaltung und Lernerfolg
  2. Value-Sensitive Digital Social Innovations for Marginalized Individuals
  3. § 62 Bußgeldvorschriften
  4. Kommunion oder Kommunikation?
  5. Integration summarischer Rechts- und Baubetriebsprüfung in Streitbeilegungsverfahren
  6. The impact of M&A announcements on stock prices of the bidding firm - Event study based on German and US-listed firms
  7. Plant diversity effects on pollinating and herbivorous insects can be linked to plant stoichiometry
  8. Das Verschwinden der Moralphilosophie
  9. Metapher und Kreuz. Studien zu Luthers Christusbild
  10. Der Pflichtwidrigkeitszusammenhang im Strafrecht
  11. Zur leiblichen Konstitution in der Bewegung
  12. Anticipated and experienced emotions in environmental risk perception
  13. Serielle Textproduktionen
  14. Forschendes Lernen auf Hochschul- und Unterrichtsebene beforschen
  15. Wohin denn sonst: in den Süden!
  16. Nachhaltigkeitsmanagement auf dem Vormarsch
  17. Auf dem langen Weg zur Flexibilität
  18. Vom hafen zur city - Städtebauliche projekte im hamburger hafen
  19. Pollination and Plant Resources Change the Nutritional Quality of Almonds for Human Health
  20. Didaktische Mehrdimensionalität der beruflichen Fachrichtung Sozialpädagogik
  21. Institution und Affekt. Dimensionen von Solidarität
  22. Joelle de La Casiniere bei croy nielsen, Berlin
  23. Event Risks und Event Risk Covenants
  24. Into the Hive-Mind
  25. Programme der Gesundheitsförderung und Prävention im Setting Schule
  26. Herausforderungen in der Wirtschaftsprüfung durch den Einsatz von Big Data-Technologien
  27. Claimed Legitimacy: Appreciating the Diversity of Regional Organizations
  28. Ordsall Hall in Manchester
  29. Frauen im Männerknast
  30. Environmental Implications of Jatropha Biofuel from a Silvi-Pastoral Production System in Central-West Brazil
  31. Scholtz, Christopher P.: Alltag mit künstlichen Lebewesen, Göttingen 2008
  32. Aufwand und Ertrag
  33. Political Ideology Outdoes Personal Experience in Predicting Support for Gender Equality
  34. More than just financial performance
  35. Denken als Handwerk
  36. Wie effektiv ist Sprachförderung?
  37. J. S. Bach
  38. § 109 VwGO (Zwischenurteil)
  39. Upsides and downsides of the sharing economy
  40. 2. Hochschulpolitisches Forum der Hans-Böckler-Stiftung
  41. Boundary speak in sustainability studies