Kognitive Aktivierung im Hauptschulunterricht

Projekt: Forschung

Projektbeteiligte

  • Kleinknecht, Marc (Wissenschaftliche Projektleitung)
  • Bohl, Thorsten (Wissenschaftliche Projektleitung)
  • Leuders, Timo (Wissenschaftliche Projektleitung)
  • Trautwein, Ulrich (Wissenschaftliche Projektleitung)
  • Eberhard Karls Universität Tübingen

Beschreibung

Mit der Frage nach den Bedingungen und Wirkungen kognitiver Aktivierung wurde ein aktuelles und praxisrelevantes Thema aufgegriffen, das sich insbesondere im Anschluss an die Befunde der Leistungsstudien und die Initiativen zur Weiterentwicklung der Aufgabenkultur stellte. Bislang ist nicht hinreichend geklärt, in welcher Weise in der Hauptschule kognitiv-aktivierend unterrichtet wird und wie erfolgreich ein kognitiv-aktivierender Unterricht in der Hauptschule ist.
Die Videostudie zur kognitiven Aktivierung wurde in die Train-Studie integriert, die im Zeitraum von 2008 bis 2012 die Entwicklungsverläufe von Haupt-, Real- und Mittelschülerinnen und -schülern untersuchte. Die Videoaufnahmen wurden im Schuljahr 2011/12 mit einem Teil der Hauptschulklassen (N=30) dieser Kohorte durchgeführt. Pro Klasse wurden eine Einführungs- und Übungsstunde zum Thema „Vermehrter/Verminderter Grundwert“ aufgezeichnet und analysiert.

Description
The question about the conditions and effects of cognitively activating elements in the teaching of mathematics in secondary schools presents an increasingly importance and is a topic of particular practical relevance. How far the cognitively activating teaching in secondary school education could possibly be realized and if it leads to a success, remains unsolved so far.
The video study is part of the TRAIN-Study, which examines the development of pupils from general secondary, middle and intermediate school (Haupt-,Real- und Mittelschule) during the period of 2008-2012. The videos will be recorded in school year 2011/12 in a part of the general secondary school classes (Hauptschule, n=30). In each class we will record two videos, to investigate the characteristics of teachers and their teaching, their impact on cognitive activation and in how far these characteristics correlate with the effectiveness of teaching.

StatusAbgeschlossen
Zeitraum01.04.1001.04.13

Verknüpfte Publikationen

Zuletzt angesehen

Forschende

  1. Moritz Meyer

Publikationen

  1. A high power dye laser pumped by a crowbar mode flashlamp
  2. Das Pumpspeicherwerk in Geesthacht
  3. Konstruktive Kritik
  4. Systemic aspects of auditory interactive art in the public sphere.
  5. Exportorientierte Tabakwirtschaft in Zimbabwe
  6. Widening the evaluative space for ecosystem services
  7. Datenmodellierung mit dem Entity-Relationship-Ansatz
  8. Verhüllt – unverhüllt
  9. Explaining renewable energy consumption among students
  10. Introducing WIR
  11. Green deserts, but not always
  12. Teaching Provenance to AI
  13. Die Operationalisierung von objektiver und subjektiver Statusinkonsistenz.
  14. AmQA
  15. Reallabore im Kontext Transformativer Forschung
  16. Connecting feedback to self-efficacy
  17. Regulatory focus and thinking about the future versus reality.
  18. Was Polybios an einer modernen Universität zu suchen hat
  19. Archival research on carbon reporting quality. A review of determinants and consequences for firm value
  20. Environmental Shareholder Value
  21. Correlation of trends in cashmere production and declines of large wild mammals
  22. Think globally, learn locally!
  23. Collective emotions in institutional creation work
  24. Adapting Growth Models for Digital Startups
  25. Learning to spend time in unusual times
  26. Contrasting changes in the abundance and diversity of North American bird assemblages from 1971 to 2010
  27. John Stuart Mill: Über die Freiheit
  28. Nichts wie weg
  29. Tortenschlacht
  30. How Individuals React Emotionally to Others’ (Mis)Fortunes
  31. Buffer Institutions in Public Higher Education in the Context of Institutional Autonomy and Governmental Control: A Comparative View of the United States and Germany
  32. Das Anfertigen von Notizen als Lernstrategie beim mathematischen Modellieren