Kognitive Aktivierung im Hauptschulunterricht

Projekt: Forschung

Projektbeteiligte

  • Kleinknecht, Marc (Wissenschaftliche Projektleitung)
  • Bohl, Thorsten (Wissenschaftliche Projektleitung)
  • Leuders, Timo (Wissenschaftliche Projektleitung)
  • Trautwein, Ulrich (Wissenschaftliche Projektleitung)

Beschreibung

Mit der Frage nach den Bedingungen und Wirkungen kognitiver Aktivierung wurde ein aktuelles und praxisrelevantes Thema aufgegriffen, das sich insbesondere im Anschluss an die Befunde der Leistungsstudien und die Initiativen zur Weiterentwicklung der Aufgabenkultur stellte. Bislang ist nicht hinreichend geklärt, in welcher Weise in der Hauptschule kognitiv-aktivierend unterrichtet wird und wie erfolgreich ein kognitiv-aktivierender Unterricht in der Hauptschule ist.
Die Videostudie zur kognitiven Aktivierung wurde in die Train-Studie integriert, die im Zeitraum von 2008 bis 2012 die Entwicklungsverläufe von Haupt-, Real- und Mittelschülerinnen und -schülern untersuchte. Die Videoaufnahmen wurden im Schuljahr 2011/12 mit einem Teil der Hauptschulklassen (N=30) dieser Kohorte durchgeführt. Pro Klasse wurden eine Einführungs- und Übungsstunde zum Thema „Vermehrter/Verminderter Grundwert“ aufgezeichnet und analysiert.

Description
The question about the conditions and effects of cognitively activating elements in the teaching of mathematics in secondary schools presents an increasingly importance and is a topic of particular practical relevance. How far the cognitively activating teaching in secondary school education could possibly be realized and if it leads to a success, remains unsolved so far.
The video study is part of the TRAIN-Study, which examines the development of pupils from general secondary, middle and intermediate school (Haupt-,Real- und Mittelschule) during the period of 2008-2012. The videos will be recorded in school year 2011/12 in a part of the general secondary school classes (Hauptschule, n=30). In each class we will record two videos, to investigate the characteristics of teachers and their teaching, their impact on cognitive activation and in how far these characteristics correlate with the effectiveness of teaching.

StatusAbgeschlossen
Zeitraum01.04.1001.04.13

Verknüpfte Publikationen

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Influence of Torsion on Precipitation and Hardening Effects during Aging of an Extruded AZ91 Alloy
  2. Friction riveting of 3D printed polyamide 6 with AA 6056-T6
  3. der schreiber schreibt
  4. Integrated driver rostering problem in public bus transit
  5. Wigmorian Copyright
  6. Innovation bazaar
  7. Counts of all walks as atomic and molecular descriptors.
  8. Classification of playing position in elite junior Australian football using technical skill indicators
  9. Towards an Intra- and Interorganizational Perspective
  10. A high power dye laser pumped by a crowbar mode flashlamp
  11. Sustainability Reporting as a Consequence of Environmental Orientation
  12. Decoding the Landscape of Smart City Platforms
  13. Textkohärenz in mathematischen Modellierungsaufgaben
  14. Advanced ice-clamping control in the context of Industry 4.0
  15. Introduction
  16. One planet
  17. Challenges and Choices in Conducting Qualitative Meta-studies
  18. Foundations of Management & Entrepreneurship: Courses and Cases
  19. Promoting and prolonging the beneficial effects of a vacation with the help of a smartphone-based intervention
  20. What Does it Mean when Burma is a Sideshow in World Politics
  21. Responsivity as a transdisciplinary research principle
  22. Control and Freedom: Power and Paranoia in the Age of Fiber Optics
  23. Fictions of the Possible
  24. Exnovation as a necessary factor in successful energy transitions
  25. Information Extraction from Invoices
  26. RIGID PRICES AS A RESULT FROM PROFIT MAXIMIZATION
  27. Free to blame? Belief in free will is related to victim blaming
  28. Basin efficiency approach and its effect on streamflow quality, Zerafshan River Uzbekistan