Kognitive Aktivierung im Hauptschulunterricht

Projekt: Forschung

Projektbeteiligte

  • Kleinknecht, Marc (Wissenschaftliche Projektleitung)
  • Bohl, Thorsten (Wissenschaftliche Projektleitung)
  • Leuders, Timo (Wissenschaftliche Projektleitung)
  • Trautwein, Ulrich (Wissenschaftliche Projektleitung)
  • Eberhard Karls Universität Tübingen

Beschreibung

Mit der Frage nach den Bedingungen und Wirkungen kognitiver Aktivierung wurde ein aktuelles und praxisrelevantes Thema aufgegriffen, das sich insbesondere im Anschluss an die Befunde der Leistungsstudien und die Initiativen zur Weiterentwicklung der Aufgabenkultur stellte. Bislang ist nicht hinreichend geklärt, in welcher Weise in der Hauptschule kognitiv-aktivierend unterrichtet wird und wie erfolgreich ein kognitiv-aktivierender Unterricht in der Hauptschule ist.
Die Videostudie zur kognitiven Aktivierung wurde in die Train-Studie integriert, die im Zeitraum von 2008 bis 2012 die Entwicklungsverläufe von Haupt-, Real- und Mittelschülerinnen und -schülern untersuchte. Die Videoaufnahmen wurden im Schuljahr 2011/12 mit einem Teil der Hauptschulklassen (N=30) dieser Kohorte durchgeführt. Pro Klasse wurden eine Einführungs- und Übungsstunde zum Thema „Vermehrter/Verminderter Grundwert“ aufgezeichnet und analysiert.

Description
The question about the conditions and effects of cognitively activating elements in the teaching of mathematics in secondary schools presents an increasingly importance and is a topic of particular practical relevance. How far the cognitively activating teaching in secondary school education could possibly be realized and if it leads to a success, remains unsolved so far.
The video study is part of the TRAIN-Study, which examines the development of pupils from general secondary, middle and intermediate school (Haupt-,Real- und Mittelschule) during the period of 2008-2012. The videos will be recorded in school year 2011/12 in a part of the general secondary school classes (Hauptschule, n=30). In each class we will record two videos, to investigate the characteristics of teachers and their teaching, their impact on cognitive activation and in how far these characteristics correlate with the effectiveness of teaching.

StatusAbgeschlossen
Zeitraum01.04.1001.04.13

Verknüpfte Publikationen

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Sustainability Reporting as a Consequence of Environmental Orientation
  2. Sustainability-oriented targets in executive compensation – symbolic measures or significant catalyst for a sustainable transition?
  3. Advancing Decision-Visualization Environments—Empirically informed Design Recommendations
  4. Control and Freedom: Power and Paranoia in the Age of Fiber Optics
  5. Introduction
  6. Environmental Indicators for Business
  7. Transformations of pesticides in the atmosphere
  8. Application of Adaptive Element-Free Galerkin Method to Simulate Friction Stir Welding of Aluminum
  9. Mythos als Aufklärung
  10. From the lab to the field
  11. Global trait–environment relationships of plant communities
  12. Global Theories of Regionalism
  13. Moving beyond the heuristic of creative destruction
  14. Rebound effects
  15. Stichwort
  16. Ob man etwas tun kann oder nicht, ist eine rein mechanische oder materielle Frage
  17. Between Usability and Trustworthiness-The Potential of Information Transfer Using Digital Information Platforms for Refugees
  18. Coping with distance learning during COVID-19 and its impact on students' emotional experiences
  19. Integration of prosumer peer-to-peer trading decisions into energy community modelling
  20. How much does agriculture depend on pollinators?
  21. Special Issue: Embracing Contrarian Thinking
  22. Handwerk hacken
  23. The blue-collar brain
  24. Effectiveness of E-Self-help Interventions for Curbing Adult Problem Drinking
  25. Der Sandbox Innovation Process: Wie Vielfalt in Open-Innovation-Communities genutzt werden
  26. A Performance Motivator in one Country, A Non-Motivator in Another?
  27. Gender Representation in Selected EFL Textbooks