Welche Faktoren beeinflussen das Erleben von Freude am Schulsport im Jugendalter?

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

The importance of sport enjoyment for a long-term commitment to physical activity is well established. Thus, enjoyment in doing sports should ideally be promoted in physical education at school. The aim of the present study was to assess the influence of seven factors (perceived competence, social relatedness, social interaction, autonomy, teaching skills, general physical ability, parental support) on enjoyment in physical education. In all, 1,598 pupils from grades 7–10 took part in this study. Sport enjoyment was measured with three scales (pleasure, flow experience, recovery). The results indicate moderate-to-strong correlations of the three facets of sport enjoyment with all factors. A strong positive influence of perceived competence and social relatedness on the experience of sport enjoyment in physical education was found. Teaching skills had a small effect, and for parental support an indirect effect via general physical ability was found. These results offer promising evidence for designing interventions for the facilitation of sport enjoyment in physical education classes.
Translated title of the contributionWhich Factors Influence the Perception of Sport Enjoyment in Physical Education Classes?
Original languageGerman
JournalZeitschrift für Sportpsychologie
Volume25
Issue number2
Pages (from-to)68-78
Number of pages11
ISSN1612-5010
DOIs
Publication statusPublished - 04.2018

Recently viewed

Researchers

  1. Anja Schäffler

Publications

  1. Ein Portrait des Nicolaus von Cues und des Papstes Pius II. in Santa Maria Assunta in Pienza
  2. Kommentierte Bibliographie
  3. Standards und Kompetenzmodelle in literatur- und sprachdidaktischer Perspektive
  4. Mehr Können - mehr Wollen - mehr Dürfen
  5. Wenn Blicke töten könnten!
  6. Wieviel Umwelt braucht der Tourist?
  7. Emotionsregulation: Überblick und kritische Reflexion des aktuellen Forschungsstandes
  8. Forschungsbedarfe, Entwicklungsaufgaben und Empfehlungen
  9. Transcultural Music Studies
  10. Wissenschaft und Öffentlichkeit im Zeichen der Digitalisierung
  11. Zielvereinbarungen zwischen Entwicklungsbedarf und Änderungsresistenz
  12. 12 Fragen an Gerd Michelsen
  13. Themenheft "Inklusion"
  14. Arbeitsrechtliche Schwellenwerte und betriebliche Arbeitsplatzdynamik
  15. Das "Eine Welt Hotel" (EWH) - Ausgangsüberlegungen eines BMBF Projektes zur "Berufsbildung für nachhaltiges Handeln in der Hotel- und Gaststättenbranche"
  16. Garantenstellung im Jugendhilfebereich
  17. Flucht und Migration in der Stadt: Stadtspezifische Wahrnehmung, Darstellung und Bearbeitung durch die Polizei
  18. Inklusion und Naturwissenschaften systematisch verknüpfen
  19. Was aber ist Wildnis? – Wildnis und kulturelle Vielfalt
  20. Showtime für das "unternehmerische Selbst" - Reflexionen über Reality-TV als Vergesellschaftungsmodus
  21. Bildungstheorie und digitale Bildung
  22. Rahmenbedingungen von Zuwanderung und interkulturellem Zusammenleben in den ostdeutschen Bundesländern
  23. Kompetenzen für ein nachhaltigeres Wirtschaften fördern!
  24. Leben und Lernen im Studium