The Changing Role of Business in Global Society: Implications for Governance, Democracy, and the Theory of the Firm

Research output: Contributions to collected editions/worksChapterpeer-review

Authors

During the past decades business firms have started to engage in activities that have traditionally been regarded as actual governmental activities (Margolis & Walsh, 2003; Matten & Crane, 2005; Scherer & Palazzo, 2008a). This is especially true for multinational corporations (MNCs). They engage in public health, education, social security, and protection of human rights while often operating in countries with failed state agencies (Matten & Crane, 2005); address social ills such as AIDS, malnutrition, homelessness, and illiteracy (Margolis & Walsh, 2003; Rosen et al., 2003); define ethics codes (Cragg, 2005); protect the natural environment (Hart, 2005; Marcus & Fremeth, 2009); engage in self-regulation to fill global gaps in legal regulation and moral orientation (Scherer & Smid, 2000); and promote societal peace and stability (Fort & Schipani, 2004).
Original languageEnglish
Title of host publicationTransnational Corporations and Transnational Governance : The costs of crossing boarders in the global economy
EditorsSarianna M. Lundan
Number of pages33
Place of PublicationLondon
PublisherPalgrave Macmillan
Publication date2015
Pages355-387
ISBN (print)978-1-349-50003-1, 978-1-137-46767-6
ISBN (electronic)978-1-137-46769-0
DOIs
Publication statusPublished - 2015
Externally publishedYes

DOI

Recently viewed

Researchers

  1. Wolfgang Kemp

Publications

  1. §32 Solare Strahlungsenergie
  2. The Novel as Affective Site
  3. Beziehungsstrukturen und Schulentwicklung
  4. Move(ns). Zum Bildtransfer in der Architektur
  5. Performanznahe und videobasierte Messung von DaZ-Kompetenz bei Lehrkräften: Skalierung und dimensionale Struktur des Testinstruments
  6. Functional and phylogenetic diversity of woody plants drive herbivory in a highly diverse forest
  7. Influence of laser shock peening on the residual stresses in additively manufactured 316L by Laser Powder Bed Fusion: A combined experimental-numerical study
  8. Sachunterricht: Innovatives Lernen für eine nachhaltige Entwicklung
  9. Auf der Speisekarte der DPAG
  10. Berufliche Bildung für Inklusion
  11. „Digitale Währungen, insbesondere Libra“
  12. Ausstieg und Geschlecht
  13. Gesundheitsförderung in und mit Schulen
  14. Schwärme. Zootechnologien
  15. Hochschulen und nachhaltige Entwicklung
  16. Die Kunst des Möglichen - Management mit Kunst
  17. Fracking, Sovereignty over Natural Resources and International Investment Law
  18. Dekonstruktion ohne inversive Ethnographie oder Wie eurozentrisch ist Derridas Konzept der Ur-Schrift?
  19. Die Grenzen der Subjektstellung des Opfers
  20. Macht Mentoring aus Lehrjahren Herrenjahre?
  21. Hochschuldidaktik und Fachkulturen
  22. Brominated flame retardants and Dechloranes in European and American eels from glass to silver life stages
  23. The Meaning of Work for Post-retirement Employment Decisions
  24. Von rhetorischer zu organisationaler Realität?
  25. Konzeptualisierung und Testkonstruktion zum fachbezogenen Professionswissen von Mathematiklehrkräften
  26. Multiple Glacial Refuges of Unwinged Ground Beetles in Europe
  27. »Kybernetik - passende Antwort: Cyborg«
  28. Zur Notwendigkeit von Nachhaltigkeit in der Corporate Governance
  29. So macht man Karriere
  30. "Denken an den Übergängen"
  31. Lernförderliche Rückmeldungen zu mathematischer Modellierungskompetenz im alltäglichen Mathematikunterricht: Unterrichtsentwicklung durch Lehrerfortbildungen?
  32. "Become a Backchannel Icon!"
  33. EINSPANNUNG VON STAHLPROFILEN IN STAHLBETONBAUTEILE.