Functional and phylogenetic diversity of woody plants drive herbivory in a highly diverse forest

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

Biodiversity loss may alter ecosystem processes, such as herbivory, a key driver of ecological functions in species-rich (sub)tropical forests. However, the mechanisms underlying such biodiversity effects remain poorly explored, as mostly effects of species richness - a very basic biodiversity measure - have been studied. Here, we analyze to what extent the functional and phylogenetic diversity of woody plant communities affect herbivory along a diversity gradient in a subtropical forest. We assessed the relative effects of morphological and chemical leaf traits and of plant phylogenetic diversity on individual-level variation in herbivory of dominant woody plant species across 27 forest stands in south-east China. Individual-level variation in herbivory was best explained by multivariate, community-level diversity of leaf chemical traits, in combination with community-weighted means of single traits and species-specific phylodiversity measures. These findings deviate from those based solely on trait variation within individual species. Our results indicate a strong impact of generalist herbivores and highlight the need to assess food-web specialization to determine the direction of biodiversity effects. With increasing plant species loss, but particularly with the concomitant loss of functional and phylogenetic diversity in these forests, the impact of herbivores will probably decrease - with consequences for the herbivore-mediated regulation of ecosystem functions.

OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftNew Phytologist
Jahrgang202
Ausgabenummer3
Seiten (von - bis)864-873
Anzahl der Seiten10
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 05.2014

DOI

Zuletzt angesehen

Forschende

  1. Wolfgang Kemp

Publikationen

  1. Influence of laser shock peening on the residual stresses in additively manufactured 316L by Laser Powder Bed Fusion: A combined experimental-numerical study
  2. Sachunterricht: Innovatives Lernen für eine nachhaltige Entwicklung
  3. Auf der Speisekarte der DPAG
  4. Berufliche Bildung für Inklusion
  5. „Digitale Währungen, insbesondere Libra“
  6. Ausstieg und Geschlecht
  7. Gesundheitsförderung in und mit Schulen
  8. Schwärme. Zootechnologien
  9. Hochschulen und nachhaltige Entwicklung
  10. Die Kunst des Möglichen - Management mit Kunst
  11. Fracking, Sovereignty over Natural Resources and International Investment Law
  12. Dekonstruktion ohne inversive Ethnographie oder Wie eurozentrisch ist Derridas Konzept der Ur-Schrift?
  13. Die Grenzen der Subjektstellung des Opfers
  14. Macht Mentoring aus Lehrjahren Herrenjahre?
  15. Hochschuldidaktik und Fachkulturen
  16. Brominated flame retardants and Dechloranes in European and American eels from glass to silver life stages
  17. The Meaning of Work for Post-retirement Employment Decisions
  18. Von rhetorischer zu organisationaler Realität?
  19. Konzeptualisierung und Testkonstruktion zum fachbezogenen Professionswissen von Mathematiklehrkräften
  20. Multiple Glacial Refuges of Unwinged Ground Beetles in Europe
  21. »Kybernetik - passende Antwort: Cyborg«
  22. Zur Notwendigkeit von Nachhaltigkeit in der Corporate Governance
  23. So macht man Karriere
  24. "Denken an den Übergängen"
  25. Lernförderliche Rückmeldungen zu mathematischer Modellierungskompetenz im alltäglichen Mathematikunterricht: Unterrichtsentwicklung durch Lehrerfortbildungen?
  26. "Become a Backchannel Icon!"
  27. EINSPANNUNG VON STAHLPROFILEN IN STAHLBETONBAUTEILE.