Red cards: Not such bad news for penalized guest teams

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

A popular soccer myth states that teams affected by a sending-off perform better than they would have performed without it. Based on economic theory, the authors analyze the course of soccer matches using data from the German Bundesliga from 1999 to 2009. The results show that sending-offs against home teams have a negative impact on their performance. However, for guest teams, the impact depends on the time remaining after the sending-off and can be positive if the sending-off occurs late in the game. Thus, the "ten do it better" myth seems to hold for guest teams to a certain extent.

Original languageEnglish
JournalJournal of Sports Economics
Volume12
Issue number6
Pages (from-to)621-646
Number of pages26
ISSN1527-0025
DOIs
Publication statusPublished - 12.2011
Externally publishedYes

DOI

Recently viewed

Researchers

  1. Mats Kahl
  2. Thorben Green

Publications

  1. Stewardship-Theorie
  2. Schwarz, N. (2008): Umweltinnovationen und Lebensstile.Eine raumbezogene empirisch fundierte Mulit-Agenten-Simulation.
  3. Einflußstrukturen und ihre Bedeutung für die Entscheidungsfindung in Problemlösungsgruppen
  4. Weltnomos der Zivilgesellschaft und Normalisierung des Krieges
  5. Netzwerke von Instrumentallehrkräften
  6. Das erschriebene Leben des "verhinderten Romanschriftstellers"
  7. „Perspektiven wechseln“ – Tagen unter Pandemiebedingungen
  8. Complementarity, impatience, and the resilience of natural-resource-dependent economies
  9. Erfolgspotentiale der Realisierung ethischer Ansprüche in der Umweltpolitik
  10. Intra-good trade in Germany
  11. Einleitung
  12. Gatekeepers of Sustainability Information
  13. MedienAlltag
  14. Landwirtschaft:
  15. The efficacy of non-directive supportive therapy for adult depression
  16. Wo lernen Kinder mit sonderpädagogischem Förderbedarf besser?
  17. Triathlon
  18. Climate reporting quality following the recommendations of the task force on climate-related financial disclosures: A Focus on the German capital market
  19. Stepped care treatment delivery for depression
  20. Nach Bourdieu
  21. Raum, Tourismus, Kultur
  22. Praxisrelevanz – berechnet oder bedacht? Eine Replik auf Maier und Antoni
  23. Die Miniphänomenta
  24. Forschungsfeld Schriftspracherwerb
  25. Einführung in das Recht der materiellen Grundsicherung
  26. Gehirn und Züchtung
  27. Komparativer Kostenvorteil
  28. Psychometric Properties of the German Short Version of the Maslach Burnout Inventory - Student Survey
  29. Ziele
  30. E-Learning im Musikunterricht
  31. § 287 Verantwortlichkeit während des Verzugs
  32. Black Box History
  33. Multidimensionale Skalierung der Komfortbeurteilung von Flugzeugkabinenbildern
  34. Entobjektivierung der Rechnungslegung durch latente Steuern (auf Verlustvorträge)
  35. E-Learning in PE-Teacher Education - Blended learning as a promising alternative to conventional academic teaching for sport pedagogy?
  36. Empfehlungen zur Förderung mathematisch begabter Schülerinnen und Schüler im 5. und 6. Schuljahr
  37. Perspective taking as a means to overcome motivational barriers in negotiations