Der Tod Christi als Sühnopfer: Probleme und gegenwärtige Antworten der Forschung

Research output: Journal contributionsScientific review articlesResearch

Authors

Beginning with the observation that the salvific nature of Jesus' death is frequently rejected as a starting point in theology, this article (1) recalls some often forgotten analytical distinctions and (2) analyses the contemporary soteriological positions of Rene Girard, Sarah Coakley, Marit Trelstad, Jan-Olav Henriksen, and the author himself The concluding constructive section sketches a soteriological position based on a narrative ontology in which Jesus' death is embedded in broader stories of the Son and Trinitarian salvation history, which at the same time also form the canon of human becoming.
Translated title of the contributionThe death of Christ as sin offering - Problems and current answers of research
Original languageGerman
JournalKerygma und Dogma
Volume62
Issue number2
Pages (from-to)135–159
Number of pages25
ISSN0023-0707
DOIs
Publication statusPublished - 09.06.2016

Recently viewed

Activities

  1. Museum and Society (Zeitschrift)
  2. Artistic Citizenship - a new paradigm for research on higher music education in the 21st century?
  3. Blick der Teilnehmer des Tempusprojektes auf die Probleme des europäischen Ausbildungsraumes
  4. Scientific Steering Committee Schweden (Externe Organisation)
  5. Ökologie. Wiedereinführung einer Fragestellung
  6. Jugendarbeitslosigkeitsforschung. Eine methodologische Kritik
  7. TONALi Festival / Breaking Free Kunstschutzgebiet
  8. Nature Sustainability (Zeitschrift)
  9. blind date: kunst macht widerstand 2: Die Grenzen der Kritik 2015
  10. Post-X Politics - – Internationaler Workshop zu den Herausforderungen des digitalen Wandels
  11. International Association for the Study of Popular Music e.V. (Externe Organisation)
  12. International Research in Children's Literature (Zeitschrift)
  13. Workshop für Mentorinnen und Mentoren der Leuphana Universität Lüneburg (ProMentoring)
  14. Raumvorstellung(en) in schriftlichen und realraumbasierten Settings - Ergebnisse einer quantitativen Studie mit Grundschulkindern der vierten Klasse
  15. 62nd Annual Conference of the International Communication Association - ICA 2012
  16. 72nd Annual ICA Conference - ICA 2022
  17. Effekte von Klassenwiederholungen auf die Entwicklung kognitiver und non-kognitiver Lernergebnisse – Befunde aus der PISA 2012 Messwederholungsstudie
  18. Workshop der Sektion Vergleichende Politikwissenschaft, DVPW-Kongress - DVPW 2006
  19. European Conference on Educational Research - ECER 2008
  20. Deutscher Verein zur Förderung des mathematischen und naturwissenschaftlichen Unterrichts e.V. (Externe Organisation)