Potenziale digitaler Lernplattformen im Mathematikunterricht hinsichtlich der Förderung prozeduralen und konzeptuellen Wissens zur Bruchrechnung – ein möglicher Zugang zur fachdidaktischen Analyse am konkreten Beispiel

Research output: Contributions to collected editions/worksArticle in conference proceedingsResearch

Authors

Digital learning platforms are increasingly finding their way into (German) schools. This trend could already be observed before the pandemic situation and the associated school closures. However, it is problematic in this context that, on the one hand, a large number of learning platforms already exist on the education market, but on the other hand, established platforms have hardly been studied in an empirically reliable way. Whether learning platforms actually offer a didactically justifiable added value for teachers and students can therefore hardly be answered on the basis of evidence. This article takes up this desideratum and examines – by way of example with reference to analyses of a total of 5772 tasks on the topic area “procedural (‘know how’) and conceptual (‘know why’) fractional knowledge” on the learning platform bettermarks – the given task quality with regard to comprehension orientation as an indicator for potentials of digital learning platforms in mathematics education. The results show that the exemplarily selected learning platform bettermarks has potentials for the enhancement of procedural as well as conceptual fractional knowledge – but with a clear focus on tasks for the enhancement of procedural fractional knowledge. Processes of “understanding why” mathematical facts apply are probably hardly initiated by this alone. In the case of targeted new and further development of learning platforms, it is correspondingly important to explicitly consider a conscious implementation of a diverse task culture and to always critically reflect on the role of such platforms in the teaching-learning process.
Translated title of the contributionPotentials of digital learning platforms in mathematics education with regard to the enhancement of procedural and conceptual knowledge of fractions – a possible approach to subject didactic analysis using a concrete example
Original languageGerman
Title of host publicationDigitales Lehren und Lernen im Fachunterricht : Aktuelle Entwicklungen, Gegenstände und Prozesse
EditorsAhlers Michael, Besser Michael, Herzog Christion, Kuhl Poldi
Number of pages21
Place of PublicationWeinheim
PublisherBeltz Juventa Verlag
Publication date2024
Pages34-54
ISBN (print)978-3-7799-7092-7
ISBN (electronic)978-3-7799-7093-4
DOIs
Publication statusPublished - 2024
EventWorkshop für lehrkräftebildende Hochschulen Niedersachsens im Rahmen der „Qualitätsoffensive Lehrerbildung“ : Digitales Lehren und Lernen im Fachunterricht: Aktuelle Entwicklungen, Gegenstände und Prozesse - Leuphana universität Lüneburg, Lüneburg, Germany
Duration: 13.09.202213.09.2022

Recently viewed

Publications

  1. M&A – der Erfolgsfaktor Mensch
  2. The Impact of the European Employment Strategy on the labour market policies of Germany and France.
  3. Situationsspezifische Eignungs- und Potenzialanalysen durch Fallbeispiele aus dem Lehrerforum
  4. Baier, Angelika und Susanne Hochreiter, Hrsg.: Inter*geschlechtliche Körperlichkeiten
  5. Beschränkung der Stimmrechtsausübung und Abhängigkeit
  6. Historisch alte Waldstandorte
  7. »Was wäre, wenn?« Zum Nutzen kontrafaktischer Analyse in der (historischen) Soziologie am Beispiel 1989
  8. Orientierungläufe im Team: Spielerisches Ausdauertraining
  9. Herausforderungen der Demokratie: Zukunftsprobleme und ihre Verarbeitung
  10. Bedeutsam oder irrelevant? Einschätzungen deutscher agrarpolitischer Akteure zur Gender-Dimension von GAP-Reform und ELER-VO
  11. Erlebniseinkauf und Urban Entertainment Centers
  12. La pensée du suspens. Mélancolie et politique dans le sans-époque
  13. Health and Health Literacy in Teacher Education: Comparative Analyses of Student Teachers and Teacher Trainees
  14. Nachhaltigkeitsmanagement
  15. Aktuelle Entwicklungen bei der Besteuerung von ausländischen Betriebsstätten und Personengesellschaften in Abkommensfällen
  16. Die meteorologische Stadt
  17. Internships, job opportunities and outlook - Critique of psychology curricula
  18. La red social subyacente a los primeros tomos del Catálogo Monumental de España. Análisis de la correspondencia de Manuel Gómez-Moreno Martínez (1894-1902)
  19. Eigene und fremde Videos in der Lehrerfortbildung
  20. Relevante Ansätze zur Vermeidung von Lebensmittelabfällen in der Landwirtschaft, der Lebensmittelverarbeitung und im Handel