Migration-Based Multilingualism in the English as a Foreign Language Classroom: Learners' and Teachers' Perspectives

Research output: Journal contributionsScientific review articlesResearch

Authors

Durch Internationalisierung, Globalisierung von Wirtschaft, Politik und Kultur sowie durch aktuelle Entwicklungen im Bereich der Integration von Geflüchteten sind territorialer sowie individueller Multilingualismus Normalität geworden. Die internationale Tertiärsprachenforschung hat verschiedene individuelle sowie institutionelle Erfolgs- und Risikofaktoren identifiziert, die sich auf die Mehrsprachigkeit des Individuums auswirken und den Erwerb weiterer Fremdsprachen beeinflussen. Der Fokus wurde dabei allerdings bisher zu wenig auf eine subjektorientierte Akteursperspektive gelegt. Der vorliegende Beitrag stellt Ergebnisse eines Forschungsprojekts vor, in dem 26 mehrsprachige Lernende (14-18 Jahre) sowie acht Englischlehrkräfte einer Gesamtschule interviewt wurden. Diskutiert werden Ergebnisse zu den Überzeugungen und Einstellungen der Lernenden bezüglich der Einflüsse ihrer Erst- und Zweitsprachen auf das Erlernen der Fremdsprache Englisch, Aussagen zur Nutzung sprachlicher Ressourcen und Strategien sowie insgesamt bzgl. der wahrgenommenen Potenziale ihrer Mehrsprachigkeit für das Erlernen von Fremdsprachen. Im letzten Teil des Beitrags werden Ergebnisse der Interviews mit Lehrkräften vorgestellt und Empfehlungen für das Unterrichten in mehrsprachigen Klassenzimmern formuliert.
Original languageEnglish
JournalZeitschrift für Fremdsprachenforschung
Volume28
Issue number1
Pages (from-to)29-52
Number of pages24
ISSN0939-7299
Publication statusPublished - 2017

Recently viewed

Publications

  1. The identification of up-And downstream industries using input-output tables and a firm-level application to minority shareholdings
  2. Assembly Modes of General Planar 3-RPR Parallel Mechanisms when Using the Linear Actuators’ Orientations
  3. Metaheuristics approach for solving personalized crew rostering problem in public bus transit
  4. Insights into Jatropha Projects Worldwide
  5. To use or not to use learning data
  6. Learning shortest paths in word graphs
  7. Explaining implementation deficits through multi-level governance in the EU's new member states
  8. Early Edema Detection Based on the Examination of Multidimensional Ultra-Wide band Data
  9. Learning spaces in multi-stakeholder initiatives
  10. Advancing Qualitative Meta-Studies (QMS)
  11. Investigation of microstructural and mechanical properties in AA2024-T351 multi-layer friction surfacing
  12. EU decision-making in asylum policy
  13. Time- and age-related effects of experimentally simulated nitrogen deposition on the functioning of montane heathland ecosystems
  14. Design rules for environmental biodegradability of phenylalanine alkyl ester linked ionic liquids
  15. How to Do Materialistic Dialectics with Words?
  16. Geodetic rays and fibers in periodic graphs
  17. Polarization of Time and Income
  18. Intra-firm Wage Compression and Cost Coverage of Training
  19. General strategies to increase the repeatability in non-target screening by liquid chromatography-high resolution mass spectrometry
  20. Workplace mediation: Lessons from negotiation theory
  21. Adapting Growth Models for Digital Startups
  22. Accelerators and organization studies: An introduction
  23. Taking Responsibility for Others and Use of Mental Contrasting
  24. Perfect
  25. Analysis of Kinetic Dynamics of the Multipole Resonance Probe
  26. Cleansing procedures for overlaps and inconsistencies in administrative data. The case of German labour market data
  27. Does managed care reduce health care expenditure? Evidence from spatial panel data
  28. Richard Powers – Literatur als Programm
  29. Intensity of Time and Income Interdependent Multidimensional Poverty: