Lernbegleitung durch Unterrichtsbesprechungen im Langzeitpraktikum: Worüber sprechen Lehrkräftebildner*innen unterschiedlicher Institutionen mit Studierenden?

Research output: Contributions to collected editions/worksContributions to collected editions/anthologiesResearchpeer-review

Authors

Innerhalb und außerhalb Deutschlands wurden in den vergangenen Jahren Praxisphasen in der Lehrerbildung ausgebaut. Empirische Studien zeigen demgegenüber, dass nicht vorrangig die Dauer der Praktika, sondern ihre qualitative Ausgestaltung bedeutsam für den Kompetenzerwerb der Studierenden ist. Vor diesem Hintergrund gewinnt die wissenschaftliche Auseinandersetzung mit Konzepten der Lernbegleitung an Bedeutung. Die Autorinnen und Autoren im vorliegenden Band knüpfen an dieser Annahme an und stellen zehn kontextgebundene Lernbegleitungskonzepte und deren empirische Überprüfung vor. Mittels qualitativer und quantitativer Forschungsmethoden werden dabei theoriegeleitete Hypothesen überprüft und Rahmenbedingungen in die Diskussion einbezogen. Insofern versprechen die Ergebnisse der vorgestellten Studien einerseits vertiefende Einblicke in Chancen und Herausforderungen lernbegleitender Angebote im Schulpraktikum, andererseits zeigen sie Desiderate für weiterführende Untersuchungen in diesem Forschungsfeld auf.
Original languageGerman
Title of host publicationAuf die Lernbegleitung kommt es an! : Konzepte und Befunde zu Praxisphasen in der Lehrerbildung
EditorsFlorian Hesse, Will Lütgert
Number of pages18
Place of PublicationBad Heilbrunn
PublisherVerlag Julius Klinkhardt
Publication date01.05.2020
Pages41-58
ISBN (print)978-3-7815-2382-1
ISBN (electronic)978-3-7815-5821-2
DOIs
Publication statusPublished - 01.05.2020

Recently viewed

Publications

  1. Democratization as Human Empowerment
  2. Conceptual and procedural mathematical knowledge of beginning mathematics majors and preservice teachers
  3. Crack propagation in as-extruded and heat-treated mg-dy-nd-zn-zr alloy explained by the effect of lpso structures and their micro-and nanohardness
  4. Exploring the institutionalization of corporate responsibility
  5. Effects of samarium content on microstructure and mechanical properties of Mg–0.5Zn–0.5Zr alloy
  6. Leverage points and levers of inclusive conservation in protected areas
  7. Communication
  8. Creativity in Spaces of Possibilities for Sustainable Urban Development
  9. Integrating Art and Education for Sustainable Development. A Transdisciplinary Working Process in the Context of Culture and Sustainability
  10. The Automated will
  11. Exploring the potential of using priority effects during ecological restoration to resist biological invasions in the neotropics
  12. Iconography on Scientific Instruments. Introduction
  13. To help or not to help an outgroup member
  14. Coauthoring collaborative strategy when voices are many and authority is ambiguous
  15. Bright Spots for Local WFD Implementation Through Collaboration with Nature Conservation Authorities?
  16. The end of certainties
  17. 11. Methoden-Muster
  18. Daniel Fiott (ed.), The csdp in 2020: The EU’s legacy and ambition in security and defence
  19. Genetically based differentiation in growth of multiple non-native plant species along a steep environmental gradient
  20. Self-efficacy, self-regulation and mathematics performance of competitive junior rowers vs. regular students
  21. Designing a global energy system based on 100% renewables for 2050 - GENeSYS-MOD