Health literacy and mental well-being of school staff in times of crisis: A path analysis of sense of coherence, work-related stress, and health-protective behaviours

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

  • Padmore Adusei Amoah
  • Angela Y.M. Leung
  • Joshua Okyere
  • Sam S.S. Lau
  • Kevin Dadaczynski
  • Orkan Okan

Objectives: This paper examines the relationship between health literacy and mental well-being of school staff during distressful times. It examines the mediating roles of work-related stress, health-protective behaviours (i.e., attitudes about vaccination), and sense of coherence in the relationship between health literacy and mental well-being. Study design: A cross-sectional survey. Methods: Data were derived from 440 school staff who participated in a study on Health Literacy and Well-being of School Staff across all schools in Hong Kong. Structural Equation Modelling was used for path analysis. Results: Most (64.9 %) of the school staff had limited health literacy (i.e. problematic or inadequate). The mean score of their mental well-being was 51.4 out of 100 (±20.8), with around 18 % of them at risk of depression. Health literacy was not directly associated with mental well-being. Instead, it predicted mental well-being through work-related stress (B = 0.130, p = 0.036) and adoption of health-protective behaviours (B = 0.376, p = 0.021). Conclusion: While health literacy may not directly influence the mental well-being of school staff, it has a critical role in safeguarding mental well-being in times of distress by shaping positive attitudes towards protective health measures and managing sources of work stress.

Original languageEnglish
Article number105749
JournalPublic Health
Volume245
Number of pages7
ISSN0033-3506
DOIs
Publication statusPublished - 08.2025

Bibliographical note

Publisher Copyright:
© 2025 The Authors

    Research areas

  • Health behaviours, Health literacy, Hong Kong, Mental well-being, School staff, Sense of coherence
  • Health sciences
  • Psychology

Recently viewed

Researchers

  1. Dahlit Brin

Publications

  1. Alphabetische Strategie
  2. Wagnis Zukunft: Braucht Vertrauen Transparenz?
  3. Derridas Doppelzüngigkeit. Zur Übersetzbarkeit von Schlangenwendungen
  4. »Freihandel und Investitionen auf fremden Märkten«
  5. Mathematical Literacy von Erwachsenen
  6. 7. Socio-Cultural and Religious Views on Prenatal Diagnosis in Israel and Germany
  7. Socio-economic analysis for the authorisation of chemicals under REACH
  8. Untergrundbewußtsein
  9. Von der Herrschaft der Technik zum Parlament der Dinge
  10. Basic Cost Accounting Terminology: An English-German Dictionary
  11. Führt die Neuordnung der Berufsaufsicht und externen Qualitätskontrolle der Wirtschaftsprüfer nach dem APAReG zu einer erhöhten Prüfungsqualität?
  12. Conserving the World's Finest Grassland Amidst Ambitious National Development
  13. Artikel 40 EUV [Kompetenzabgrenzung]
  14. Quelques considérations sur la fonction et la théorie du coup d'Ètat
  15. Schulinspektion - Fluch und Segen externer Evaluation
  16. Sustainable forest management augments diversity of vascular plants in German forests
  17. Der Traum vom „besseren“ Menschen
  18. Bildungskooperation international
  19. Das Existenzgründungsrisiko im Handwerk
  20. Über Kunst schreiben
  21. Triathlon - ein Wechsel zwischen Disziplinen als Inhalt eines variablen Kinderleichtathletiktrainings
  22. Aufgaben- und Rollenpluralität des beruflichen Bildungspersonals
  23. Klimaschutz - Goodies statt Sanktionen?
  24. "Das ist einfach nur unprofessionell"
  25. Geschäftschancen durch Finanzierung Erneuerbarer-Energien-Anlagen
  26. Grundwissen - öffentliches Recht: Der Vorrang des Unionsrechts
  27. Mentale Modelle und Vertrauensbildung
  28. Sustainable Use of Water in the Food and Beverage Sector through Product Water Footprint Labeling
  29. Too much R & D
  30. "Wahrheit für die Phantasie"
  31. Strukturen fächerübergreifender und fachlicher Problemlösekompetenz Analyse von Aufgabenprofilen
  32. Forschung zur Heimerziehung. Eine vergleichende Bilanzierung in Großbritannien und Deutschland
  33. Geschlecht und Ethnizität in audiovisuellen Medien