Gestaltbarkeit aller Lebensbereiche: Der Bildungswert der Lebensweltorientierung für die sozioökonomische Bildung

Research output: Contributions to collected editions/worksContributions to collected editions/anthologiesEducationpeer-review

Authors

Die Lebensweltorientierung wird in unterschiedlichen Fachdidaktiken zu einem zentralen Prinzip erklärt, bleibt dabei aber oft unhinterfragt. Der Aufsatz fasst den aktuellen Stand der Diskussion zum Prinzip der Lebensweltorientierung zusammen, um sich anschließend darauf zu fokussieren, welchen Bildungswert diese für die sozioökonomische Bildung hat. Dazu wird ein Einblick in Vorstellungen zu den Begriffen der Lebenswelt und des Bildungswertes gegeben, hierbei wird zum vertiefenden Verständnis auch explizit auf politikdidaktische Perspektiven zurückgegriffen. Da sich Lebensweltorientierung erst im Unterricht verwirklicht, wird abschließend der Bogen von der Theorie in die Praxis geschlagen und anhand von zwei Beispiel-Lernaufgaben verdeutlicht, dass „Lebensweltorientierung“ oftmals nur ein Etikett darstellt.
Original languageGerman
Title of host publicationSozioökonomische Bildung und Wissenschaft : Entwicklungslinien und Perspektiven
Number of pages22
Place of PublicationWiesbaden
PublisherSpringer Fachmedien Wiesbaden
Publication date2018
Edition1
Pages163-184
ISBN (print)978-3-658-21217-9
ISBN (electronic)978-3-658-21218-6
DOIs
Publication statusPublished - 2018

Recently viewed

Researchers

  1. Jutta Röser

Publications

  1. Scenario modeling of ammonia emissions from surface applied urea under temperate conditions
  2. Discourses for deep transformation
  3. Demographic Transition in Rural Areas: The Relationship between Public Services and Tourism Development
  4. Schrogl, Kai-Uwe (et. al.), Handbook of Space Security - Policies, Applications and Programs, Springer, 2015
  5. Addressing the complexity of water chemistry in environmental fate modeling for engineered nanoparticles
  6. Measuring current achievement motivation with the QCM
  7. Observations of Microstructure-Oriented Crack Growth in a Cast Mg-Al-Ba-Ca Alloy under Tension, Compression and Fatigue
  8. How Do AI Educators Use Open Educational Resources? A Cross-Sectoral Case Study on OER for AI Education
  9. A review on the use of calcium chloride in applied thermal engineering
  10. Inflation Narratives from a Machine Learning Perspective
  11. Media and Migration
  12. Performance-oriented measurement of teachers’ competence in linguistically responsive teaching, relevant learning opportunities and beliefs
  13. Understanding Environmental Posts
  14. A meta-analysis on gender differences in negotiation outcomes and their moderators
  15. Vehicle routing planning with joint distribution
  16. Facing the heat
  17. Forest gaps increase true bug diversity by recruiting open land species
  18. Participation and inclusiveness in the Intergovernmental Science–Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services
  19. Mycorrhiza in tree diversity–ecosystem function relationships
  20. Anatomical and neuromuscular variables strongly predict maximum knee extension torque in healthy men
  21. If You Have a Hammer, You Only Look for Nails
  22. Integration in Controllingsystemen
  23. A cross-scale assessment of productivity–diversity relationships
  24. Mapping and assessing the knowledge base of ecological restoration
  25. Credit constraints and margins of import
  26. High with low
  27. Curatorial Practices of the ‘Global’
  28. § 350
  29. Das Diktat des Hashtags
  30. Understanding the bright side and the dark side of telework
  31. Implementation of the location-based Game Application Nebolus to promote Health Literacy in the Community Environment. Results of a qualitative Study
  32. Simultaneous Determination of 11 Sulfonamides by HPLC–UV and Application for Fast Screening of Their Aerobic Elimination and Biodegradation in a Simple Test
  33. Putting sustainable campuses into force
  34. Lab-scale experiment of a closed thermochemical heat storage system including honeycomb heat exchanger
  35. Sustainability-oriented technology exploration: managerial values, ambidextrous design, and separation drift