Education for Sustainable Consumption

Research output: Contributions to collected editions/worksChapterpeer-review

Authors

According to the United Nations Environment Programme (UNEP): Education for Sustainable Consumption (ESC) aims to provide knowledge, values, and skills to enable individuals and social groups to become actors of change towards more sustainable consumption behaviors. The objective is to ensure that the basic needs of the global community are met, quality of life for all is improved and inefficient use of resources and environmental degradation are avoided. ESC is therefore about providing citizens with appropriate information and knowledge on the environmental and social impacts of their daily choices, as well as providing workable solutions and alternatives. ESC integrates fundamental rights and freedoms including consumers’ rights, and aims at protecting and empowering consumers in order to enable them to participate in the public debate and economy in an informed, confident and ethical way. (UNEP 2010: ABC of SCP. UNEP-DTIE) This definition makes clear that ESC goes beyond increasing knowledge, aiming to develop values and skills for action. It refrains from reducing sustainable consumption to green purchasing alone and instead associates it with the adequate use of resources to meet needs and improve the quality of life for all. The definition defines learners as both consumers and citizens, participating in processes that could potentially change the collective contexts in which their individual consumption is embedded (see Consumer-Citizen). However, when it comes to specific ESC activities, the UNEP definition still focuses on “information and knowledge”.

Original languageEnglish
Title of host publicationVocabulary for Sustainable Consumption and Lifestyles : A Language for Our Common Future
Number of pages4
PublisherTaylor and Francis Inc.
Publication date2025
Pages257-260
ISBN (print)9781032952482
ISBN (electronic)9781040429242
DOIs
Publication statusPublished - 2025

Bibliographical note

Publisher Copyright:
© 2026 selection and editorial matter, Lewis Akenji, Philip J. Vergragt, Halina Szejnwald Brown, Thomas S.J. Smith and Laura Maria Wallnöfer; individual chapters, the contributors

DOI

Recently viewed

Researchers

  1. Cornelius Herstatt

Activities

  1. LIAS Workshop: Beyond Restitution: Indigenous Practices, Museums and Heritage
  2. Resentment and the work of the humanities
  3. Andreas Wieland
  4. Universität Saint Andrews
  5. Nora Lohmeyer
  6. Regional variation in social dominance orientation.
  7. Fakultät S allgemein (Organisation)
  8. German Institute for Global and Area Studies (Externe Organisation)
  9. Von Datensammlung zu datengestützter Handlungskompetenz – durch DBR zur anschlussfähigen Nutzung von Lernausgangslagendaten in der Grundschule
  10. Social Dominance Culture
  11. Macro perspectives on a train-the-trainer-concept for sustainability-related education
  12. Joint Forum Scotland and Lower Saxony 2025
  13. Wissenskumulation für die sozial-ökologische Transformation
  14. Later Life Workplace Index (LLWI): Careers in retirement?
  15. Irish Studies Conference 2025
  16. Later Life Workplace Index (LLWI): Careers in retirement?
  17. Rheinland-Pfälzische Technische Universität Kaiserslautern-Landau
  18. Universität Hamburg (Externe Organisation)
  19. Akademie für Raumforschung und Landesplanung (ARL) (Externe Organisation)
  20. Demokratiebildung als didaktische Querschnittsaufgabe – Perspektiven einer curricularen (Weiter-) Entwicklung
  21. Kunst am Bau Jury
  22. Lachen am Rand der Zeit. Walter Benjamin und der Humor in der Zwischenkriegszeit
  23. Einblicke in den UNESCO-Chair on Higher Education for Sustainable Development
  24. Kompetenzen im Wandel: Skill-basierte Ansätze im Kontext von IT-Transformation und AI-Adoption
  25. Zur Bedeutung der Arbeit - Eine Liebeserklärung
  26. Arbeitende Rentner als Gewinn für Unternehmen
  27. Amerikanische Universität Paris
  28. In dieser Klasse gibt’s eh‘ nur Stress!
  29. Saying it kindly, saying It well: Teaching pragmatics for SUSTAINABILITY and GLOBAL CITIZENSHIP
  30. Europarechtsdialog im Auswärtigen Amt – Umgang der EU mit Blockaden im Rat
  31. Gangarten des Lesens. Intersektionale Perspektiven auf eine elementare Kulturtechnik
  32. Demokratiebildung als Querschnittsaufgabe von Unterrichtsentwicklung im Kontext ganzheitlicher Schulentwicklung
  33. Institut de Recherche en Gestion (EA 2354)
  34. Lernprozessbegleitende Diagnostik und lernförderliche Leistungsrückmeldung im inklusiven Fachunterricht
  35. Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft e.V. (Externe Organisation)
  36. Finanzielle Zukünfte: Individuelles oder politisches Problem?
  37. Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft e.V. (Externe Organisation)
  38. Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft e.V. (Externe Organisation)
  39. Die Qualität fachbezogener Unterrichtsdiskussionen in der kaufmännischen Berufsausbildung aus Sicht von Lernenden
  40. Communities of Practice in der Lehrkräftebildung: Potenziale und Herausforderungen am Beispiel institutionen- und phasenübergreifender Entwicklungsteams der Leuphana Universität Lüneburg
  41. XXVI. Wissenschaftliches Kolloquium der Wissenschaftlichen Gesellschaft für Europarecht – Unionsverfassung und internationale Streitbeilegung