Capabilities for circular economy innovation: Factors leading to product/service innovations in the construction and manufacturing industries

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

  • Ulla A. Saari
  • Svenja Damberg
  • Matthias Schneider
  • Leena Aarikka-Stenroos
  • Cornelius Herstatt
  • Minna Lanz
  • Christian M. Ringle

As companies in the manufacturing and construction industries strive to meet the EU circular economy (CE) targets, they need to develop new capabilities to implement CE activities that can positively influence their product/service innovations. However, companies in both industries, and beyond, still struggle to develop internal capabilities to innovate products and services that would help them in implementing CE principles and move towards the CE. The objective of this research is to analyze the types of innovation capabilities that are needed to enable CE implementation and achieve product/service innovations in two different industrial sectors. Prior research has focused on innovating and implementing circular business models and elaborated less on the innovation capability types. We collected survey data in December 2021–January 2022 that consists of responses from companies operating in Germany (n = 177), including employees in manufacturing (n = 87) and construction companies (n = 90). The results from the partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM) based on measurement models from the literature indicate that employees in both sectors overall perceive higher levels of CE implementation capability as important for the company's product/service innovations. Furthermore, the results reveal differences in the way CE innovation capability and IT resource orchestration capability influence CE implementation and product/service innovations in the two sectors. Our study offers theoretical implications on how dynamic capabilities are associated with CE innovations and how they influence companies' product/service innovations based on empirical evidence from two industrial sectors. Those capabilities that are crucial for circular product/service innovations need to be associated with CE implementation capabilities. The results further advise practitioners in the development of CE innovation and CE implementation capabilities and how they are linked to IT resource orchestration capability and provide evidence on their relevance to creating product/service innovations.

OriginalspracheEnglisch
Aufsatznummer140295
ZeitschriftJournal of Cleaner Production
Jahrgang434
Anzahl der Seiten13
ISSN0959-6526
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 01.01.2024
Extern publiziertJa

Bibliographische Notiz

Publisher Copyright:
© 2023 The Authors

DOI

Zuletzt angesehen

Forschende

  1. Cornelius Herstatt

Aktivitäten

  1. Rheinland-Pfälzische Technische Universität Kaiserslautern-Landau
  2. Universität Hamburg (Externe Organisation)
  3. Akademie für Raumforschung und Landesplanung (ARL) (Externe Organisation)
  4. Demokratiebildung als didaktische Querschnittsaufgabe – Perspektiven einer curricularen (Weiter-) Entwicklung
  5. Kunst am Bau Jury
  6. Lachen am Rand der Zeit. Walter Benjamin und der Humor in der Zwischenkriegszeit
  7. Einblicke in den UNESCO-Chair on Higher Education for Sustainable Development
  8. Kompetenzen im Wandel: Skill-basierte Ansätze im Kontext von IT-Transformation und AI-Adoption
  9. Zur Bedeutung der Arbeit - Eine Liebeserklärung
  10. Arbeitende Rentner als Gewinn für Unternehmen
  11. Amerikanische Universität Paris
  12. In dieser Klasse gibt’s eh‘ nur Stress!
  13. Saying it kindly, saying It well: Teaching pragmatics for SUSTAINABILITY and GLOBAL CITIZENSHIP
  14. Europarechtsdialog im Auswärtigen Amt – Umgang der EU mit Blockaden im Rat
  15. Gangarten des Lesens. Intersektionale Perspektiven auf eine elementare Kulturtechnik
  16. Demokratiebildung als Querschnittsaufgabe von Unterrichtsentwicklung im Kontext ganzheitlicher Schulentwicklung
  17. Institut de Recherche en Gestion (EA 2354)
  18. Lernprozessbegleitende Diagnostik und lernförderliche Leistungsrückmeldung im inklusiven Fachunterricht
  19. Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft e.V. (Externe Organisation)
  20. Finanzielle Zukünfte: Individuelles oder politisches Problem?
  21. Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft e.V. (Externe Organisation)
  22. Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft e.V. (Externe Organisation)
  23. Die Qualität fachbezogener Unterrichtsdiskussionen in der kaufmännischen Berufsausbildung aus Sicht von Lernenden
  24. Communities of Practice in der Lehrkräftebildung: Potenziale und Herausforderungen am Beispiel institutionen- und phasenübergreifender Entwicklungsteams der Leuphana Universität Lüneburg
  25. XXVI. Wissenschaftliches Kolloquium der Wissenschaftlichen Gesellschaft für Europarecht – Unionsverfassung und internationale Streitbeilegung
  26. Club, Szene und Stadt. Eine Langzeitbetrachtung von Selbstverständnissen und sozialen Umfeldern von Musikclubs
  27. 14. Fachgruppentagung der Arbeits-, Organisations- und Wirtschaftspsychologie und Ingenieurspsychologie - AOWI 2025