Professorship for Teacher Education and School Development

Organisational unit: Professoship

Organisation profile

Wie können Schüler*innen, Lehrkräfte und Schulleitungen beim Kompetenzerwerb unterstützt werden? Wie wichtig sind Übungsgelegenheiten und Feedback durch Expert*innen und Peers für den Kompetenzerwerb? Wie können video- und onlinebasierte Ansätze lerneffektiv in der Lehrkräftebildung eingesetzt werden?

Mit diesen und ähnlichen Fragen beschäftigen wir uns am Arbeitsbereich Schulpädagogik und Schulentwicklung.

Main research areas

- Video-based Analysis of Teaching and Learning in Classroom

- Video-based Teacher Education and Professional Development

- Mandatory Testing and School Reform

  1. Published

    Generative AI in teacher education: Educators’ perceptions of transformative potentials and the triadic nature of AI literacy explored through AI-enhanced methods

    Prilop, C. N., Mah, D.-K., Jacobsen, L. J., Hansen, R. R., Weber, K. E. & Hoya, F., 12.2025, In: Computers and Education: Artificial Intelligence. 9, 15 p., 100471.

    Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

  2. Published

    Entwicklung eines fachdidaktischen Kategoriensystems zur Analyse des kognitivaktivierenden Potenzials von Aufgaben – ein Beitrag zur Unterrichtsqualitätsforschung in der beruflichen Fachrichtung Pflege

    Wesselborg, B., Weyland, U. & Kleinknecht, M., 23.09.2019, Jahrbuch der berufs- und wirtschaftspädagogischen Forschung 2019. Wittmann, E., Frommberger, D. & Weyland, U. (eds.). Verlag Babara Budrich, p. 75-92 18 p. (Schriftenreihe der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE); vol. 1).

    Research output: Contributions to collected editions/worksChapter

  3. Published

    Analyse des kognitiven Potenzials von Aufgaben in der beruflichen Fachrichtung Pflege: Entwicklung und Erprobung eines fachdidaktischen Kategoriensystems

    Wesselborg, B., Kleinknecht, M., Bögemann-Grossheim, E. & Hoenen, M., 17.06.2022, Professionalisierung der Gesundheitsberufe: berufliche und hochschulische Bildung im Spiegel aktueller Forschung . Weyland, U. & Reiber, K. (eds.). Opladen, Berlin, Toronto: Franz Steiner Verlag, p. 321-348 28 p. (Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik - Beihefte; vol. 33).

    Research output: Contributions to collected editions/worksContributions to collected editions/anthologiesResearch

  4. Published

    Der Weg ist das Ziel? Bedarfe und Herausforderungen der Qualitätsentwicklung von Grundschulen in herausfordernden Lagen.

    Marx, A., Yendell, O., Ringler, J., Neuber, K. & Karst, K., 03.12.2024, In: Die Grundschulzeitschrift. 38, 348, p. 20-23 4 p.

    Research output: Journal contributionsJournal articlesResearch

  5. Published

    Modelling, explaining, enacting and getting feedback: How can the acquisition of core practices in teacher education be optimally fostered?

    Nückles, M. & Kleinknecht, M., 2023, Core practices from a cross-national perspective. Fraefel, U. & Grossman, P. (eds.). Cambridge (MA): Harvard Education Press, p. 81-101

    Research output: Contributions to collected editions/worksChapter

  6. Published

    Analysis of Cognitively Activating Tasks in Vocational Education and Training of Nursing

    Schäfer, M., Wesselborg, B., Weyland, U., Kleinknecht, M., Koschel, W. & Klar, K., 02.08.2023, Trends in vocational education and training research: Vol. VI. Proceedings of the European Conference on Educational Research (ECER), Voca- tional Education and Training Network (VETNET). Nägele, C., Stalder, B. E. & Kersh, N. (eds.). VETNET, Vol. VI. p. 214-223 10 p.

    Research output: Contributions to collected editions/worksArticle in conference proceedingsResearch

  7. Published

    Videobasierte Reflexion von klassenführungsspezifischen Ereignissen – Welche Rolle spielen Wissen und Reflexionsbereitschaft von Lehramtsstudierenden?

    Weber, K. E., Neuber, K. & Prilop, C. N., 12.10.2023, In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. 26, 5, p. 1235-1257 23 p.

    Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

  8. Published

    Dialogic interactions in higher vocational learning environments in mainland China: Evidence relating to the effectiveness of varied teaching strategies and students' learning engagement

    Zhao, Y., Kleinknecht, M. & Ko, J., 27.06.2023, Effective Teaching Around the World: Theoretical, Empirical, Methodological and Practical Insights. Maulana, R., Helms-Lorenz, M. & Klassen, R. M. (eds.). Springer International Publishing, p. 207-224 18 p.

    Research output: Contributions to collected editions/worksChapterpeer-review

  9. Published

    What makes online professional development effective? The effect of quality characteristics on teachers’ satisfaction and changes in their professional practices

    André, M., Kleinknecht, M. & Richter, D., 01.07.2023, In: Computers & Education. 200, 12 p., 104805.

    Research output: Journal contributionsJournal articlesResearch

  10. Published

    Effects of different video- or text-based reflection stimuli on pre-service teachers’ emotions, immersion, cognitive load and knowledge-based reasoning

    Weber, K. E., Prilop, C. N. & Kleinknecht, M., 01.06.2023, In: Studies in Educational Evaluation. 77, 101256.

    Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Previous 1 2 3 4 5 6 7 Next

Recently viewed

Researchers

  1. Nicolas Mendoza

Publications

  1. Weidelandschaften und Wildnisgebiete
  2. Editorial zum Schwerpunktthema "Medien statt Gedächtnis"
  3. Die Produktion gefährlicher Räume
  4. Information Literacy - Pseudowissenschaft und digitale (Des-)Informataion bei den Themen 'Klimawandel', 'Clean Coal' und 'Stickoxidgrenzwerte'
  5. Tarifliche Regelungen befristeter Arbeitsverhältnisse
  6. Ein "altliberaler" Denker? Helmut Schelsky zwischen Sachlichkeit und Demokratie
  7. Nach Bali
  8. Ökologieorientierte Entscheidungen in Unternehmen
  9. Engaging Teacher Educators with the Sustainability Agenda
  10. Zeit. Von der Urzeit zur Computerzeit / Klaus Mainzer. - 1995
  11. Quo vadis Maßgeblichkeit?
  12. Geschlechtergerecht studieren können
  13. Ein unmöglicher Blick von außen
  14. Herausfordernde Einmaleinsaufgaben - schon im zweiten Schuljahr
  15. Ausspracheprobleme weißrussischer Deutschlernender und Schritte zur korrekten Aussprache
  16. Upsides and downsides of the sharing economy
  17. Organisational aspects of public engagement in European energy infrastructure planning
  18. Hafenzugang für Kreuzfahrtschiffe in der COVID-19 Pandemie: Eine völkerrechtliche Perspektive
  19. Entrepreneurial orientation
  20. Rezension zu Rechter, Yvonne: Bedeutung individueller Lernförderung als Unterstützung schulischen Lernens
  21. Gesundheitsmonitoring und Gesundheitsmanagement an Hochschulen
  22. Bilanzielle Kapitalerhaltung in der EU vor einer Neuausrichtung?
  23. Lingua musica? Zur Erfassung musiksprachlicher Kompetenzen Jugendlicher in textbasierten Testinstrumenten.
  24. Geschichten und Geschichte
  25. Anthropologie und Kritik. Kant, Foucault und die philosophische Anthropologie
  26. Hot tearing susceptibility of Mg-5Nd-xZn alloys
  27. Qualitätssteigerung durch duale Beratung in der Schule?
  28. Langeweile Aushalten
  29. Schule - der Zukunft voraus
  30. § 3 Grundlagen des Internationalen Wirtschaftsrechts
  31. The tattooings of cities
  32. Friend and Foe: The image of Germany and the Germans in British children's fiction from 1870 to the present
  33. Internationalization as Strategic Change: The Case of Deutsche Treuhand-Gesellschaft
  34. Ecological sustainability - a customer requirement ? Evidence from the automotive industry
  35. Zwecke von betrieblichen Umweltinformationssystemen im Rahmen einer nachhaltigen Entwicklung
  36. § 328 Beschränkung der Rechte
  37. Orientierung
  38. Entrepreneurs and Freelancers: Are They Time and Income Multidimensional Poor? - The German Case