Professorship for Educational Psychology
Organisational unit: Section
Organisation profile
At the Department of Educational Psychology we are interested in the preconditions, processes and results of education on the basis of psychological concepts, theories and research approaches. Our research aims at describing, explaining and predicting pedagogically significant factors as well as factors changed by pedagogical-psychological measures on an empirical-scientific basis. In doing so, we focus on the context of school education and investigate the question of how (prospective) teachers, but also principals, students, and parents perceive and cope with current demands of school practice, for example in the areas of inclusion and digitalization.
- Chapter › Research › Peer-reviewed
- Published
Ausgewählte schulische Ausgangslagen und organisatorische Gestaltungsformen von Inklusion an Grundschulen in Deutschland
Gresch, C., Kuhl, P. & Külker, L., 2020, Schüler*innen mit sonderpädagogischem Förderbedarf in Schulleistungserhebungen: Einblicke und Entwicklungen. Gresch, C., Kuhl, P., Grosche, M., Sälzer, C. & Stanat, P. (eds.). Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden, p. 179-211 33 p.Research output: Contributions to collected editions/works › Chapter › peer-review
- Published
Effekte der (mittleren) Klassenleistung auf die individuelle Leistungsentwicklung: Konzeptionelle Einordnung, aktuelle Debatten und offene Fragen vor dem Hintergrund des deutschen Schulsystems
Becker, M., Kocaj, A., Jansen, M., Dumont, H., Lüdtke, O. & Kuhl, P., 23.06.2023, Jahrbuch der Schulentwicklung. Band 23: 50 Jahre Schulentwicklung – Leitthemen der empirischen Bildungsforschung. McElvany, N., Grecu, A. L., Lorenz, R., Becker, M., Dignath, C., Gaspard, H. & Lauermann, F. (eds.). Weinheim: Beltz Juventa Verlag, p. 150-179 30 p.Research output: Contributions to collected editions/works › Chapter › peer-review
- Published
Zum Einfluss der Mentoring-Beziehung auf die Kompetenzentwicklung von Lehramtsstudierenden im Langzeitpraktikum
Erichsen, S. & Kuhl, P., 05.2020, Auf die Lernbegleitung kommt es an! : Konzepte und Befunde zu Praxisphasen in der Lehrerbildung. Hesse, F. & Lütgert, W. (eds.). Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt, p. 107-128 22 p.Research output: Contributions to collected editions/works › Chapter › peer-review
- Working papers › Research
- Published
Der Verbund Forschungsdaten Bildung: eine Forschungsdateninfrastruktur für die empirische Bildungsforschung
Meyermann, A., Bambey, D., Jansen, M., Mauer, R., Ebel, T., Eisentraut, M., Harzenetter, K., Kuhl, P., Neuendorf, C., Pegelow, L., Porzelt, M., Rittberger, M., Schwager, T., Stanat, P. & Trixa, J., 2017, Berlin: RatSWD, Rat für Sozial- und WirtschaftsDaten, 16 p. (RatSWD working paper series; vol. 266).Research output: Working paper › Working papers
- Scientific review articles › Research
- Published
Relationships between language-related variations in text tasks, reading comprehension, and students’ motivation and emotions: A systematic review
Wirth, L., Kuhl, P. & Ehmke, T., 30.06.2022, In: Journal of Language and Education. 8, 2, p. 179 - 191 13 p.Research output: Journal contributions › Scientific review articles › Research
- Journal articles › Education › Peer-reviewed
- Published
Digital Casebooks: Fallzentrierte Selbstlernumgebungen zur individualisierten Verknüpfung von Theorie und Praxis
Greiner-Döchert, F. & Wolf, S. M., 07.06.2022, In: MedienPädagogik - Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung. 48, p. 52-64 13 p.Research output: Journal contributions › Journal articles › Education › peer-review
- Journal articles › Research › Peer-reviewed
- Published
Competence development of high achievers within the highest track in German secondary school: Evidence for Matthew effects or compensation?
Neuendorf, C., Jansen, M. & Kuhl, P., 01.01.2020, In: Learning and Individual Differences. 77, 12 p., 101816.Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review
- Published
Das Langzeitpraktikum in Corona-Zeiten: Einschätzungen von Lehramtsstudierenden
Hase, A. K. & Kuhl, P., 2021, In: Lehrerbildung auf dem Prüfstand. 14, 1, p. 210-234 25 p.Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review
- Published
Die Verwendung von Dokumentations-Apps in Kindertagesstätten: Auswirkungen in Bezug auf die Qualität der Dokumentation aus Sicht von Kita-Leitungen und Erzieherinnen
Schönborn, H. & Kuhl, P., 2020, In: Der pädagogische Blick. 28, 2, p. 104-116 13 p.Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review
- Published
Dokumentation in Kindertagesstätten: Eine Bestandsaufnahme unter besonderer Berücksichtigung von digitalen Medien und Dokumentations-Apps
Schönborn, H. & Kuhl, P., 01.10.2020, In: MedienPädagogik - Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung. 2020, Occasional Papers, p. 168-189 22 p.Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review