Digital Casebooks: Fallzentrierte Selbstlernumgebungen zur individualisierten Verknüpfung von Theorie und Praxis

Research output: Journal contributionsJournal articlesEducationpeer-review

Authors

Die steigende Heterogenität der Studierenden geht mit unterschiedlichen Anforderungen an Lehr-Lern-Materialien einher. Aber auch die in unterschiedlichen Transformations­prozessen eingebundene Lebenswelt und die damit verbundenen neuen Themenfelder erfordern eine erhöhte Adaptivität universitärer Curricula. Der vorliegende Beitrag stellt das Projekt «Digital Casebooks» vor und geht der Frage nach, wie die Konzeption und digitale Umsetzung fallzentrierter Selbstlernangebote zur individualisierten Verknüpfung von Theorie und Praxis im Lehramtsstudium erfolgen können. Neben konzeptionellen Überlegungen wird auch die hochschuldidaktische Herausforderung der barrierefreien Gestaltung von Lehr-Lern-Angeboten als ein Aspekt des proaktiven Umgangs mit der Heterogenität der Studierenden beleuchtet.
Original languageGerman
JournalMedienPädagogik - Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung
Volume48
Pages (from-to)52-64
Number of pages13
ISSN1424-3636
DOIs
Publication statusPublished - 07.06.2022

Recently viewed

Publications

  1. Mental accounting mechanisms in energy decision-making and behaviour
  2. Communications about uncertainty in scientific climate-related findings
  3. Exports and Firm Characteristics in Germany: A Survey of Empirical Studies (1991 to 2011)
  4. Participation as a Mode of Conflict
  5. Gesundheitserziehung in Schulen
  6. The Clock of the Long-Now
  7. QALD-9-ES: A Spanish Dataset for Question Answering Systems
  8. Das Anfertigen von Notizen als Lernstrategie beim mathematischen Modellieren
  9. Resilience, Entrepreneurship and ICT
  10. Capacity building for transformational leadership and transdisciplinarity
  11. Importance of scrub-pastureland mosaics for wild-living cats occurrence in a Mediterranean area: Implications for the conservation of the wildcat (Felis silvestris)
  12. 再生可能エネルギー促進に向けたドイツの法的ステップ
  13. Students' perspectives on wheelchair basketball in mainstream and special schools
  14. Affective events and proactivity
  15. Re-Introducing Walther Schücking
  16. Foundations of Management & Entrepreneurship
  17. Effects of a temporary asymmetrical occlusion block on upper body posture
  18. archiDART v3.0
  19. The hidden power of language
  20. Local and global mechanical properties of orbital friction stir welding on API X65 PSL2 steel / Inconel 625 clad pipes
  21. P : Passivität
  22. Feedback on creative ideas
  23. Students' conceptions about the sense of smell
  24. Commentary to article 1
  25. Effects of an online- and video-based learning environment on pre-service teachers’ self-efficacy beliefs, attitudes towards inclusion and knowledge of inclusive education during practical school experiences
  26. Multitrophic effects of experimental changes in plant diversity on cavity-nesting bees, wasps, and their parasitoids
  27. Die Reregulierung der Versicherungsvermittler
  28. Board gender diversity and carbon emissions
  29. Perspective as Practice. Renaissance Cultures of Optics, (About the development of optics and perspective between the fifteenth and seventeenth centuries) (TECHNE 1) Dupré, Sven (ed.): Brepols, Turnhout 2019
  30. You could be lucky
  31. Unterrichtsqualität an Hamburger Grundschulen