Professorship for Educational Research, in particular Emperical Educational Scienes
Organisational unit: Professoship
Organisation profile
The research field of empirical educational research encompasses the prerequisites, processes and outcomes of education across the lifespan within and outside educational institutions. In addition to analyses in the context of school performance studies / large scale assessments, the work of the research unit "Empirical Educational Research" focuses primarily on research in teacher training and in the area of "Education and Language".
Topics
Die Professur für Erziehungswissenschaft, insbesondere empirische Bildungsforschung beschäftigt sich mit
-Schulleistungsstudien/Large Scale Assessments (Äquivalenz von Kompetenzmessungen in NEPS, PISA und IQV-Ländervergleich, Soziale Herkunft in PISA 2003-2012)
- Sprache im Fachunterricht (DaZ-Kompetenz von angehenden Lehrkräften, Einstellungen von Lehrkräften zu Mehrsprachigkeit, Sprachsensibler Unterricht)
- Universitäre Lehrerbildung (Lernen mit multiperspektivischen Unterrichtsvideos, Kompetenzmonitoring von Studierenden)
Most downloaded publications
-
1
Rank
Soziale Herkunft und Kompetenzerwerb
Research output: Contributions to collected editions/works › Contributions to collected editions/anthologies › Research › peer-review
-
2
Rank
Aus „Erfahrung“ wird man selbstwirksam, motiviert und klug: Wie hängen unterschiedliche Komponenten professioneller Kompetenz von Lehramtsstudierenden mit der Nutzung von Lerngelegenheiten zusammen?
Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review
-
3
Rank
Sick, Bastian: Der Dativ ist dem Genitiv sein Tod, Folge 3: Noch mehr Neues aus dem Irrgarten der deutschen Sprache.
Research output: Journal contributions › Critical reviews › Education
-
4
Rank
Entwicklung eines fachspezifischen Kenntnistests zur Erfassung mathematischen Vorwissens von Bewerberinnen und Bewerbern auf ein Mathematik-Lehramtsstudium
Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review
-
5
Rank
Effekte von mündlichen versus schriftlichen Antwortformaten bei der performanznahen Messung von Deutsch-als-Zweitsprache (DaZ)-Kompetenz: eine experimentelle Studie mit angehenden Lehrkräften
Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review
-
6
Rank
Unterrichtsbesprechungen im Praktikum: Konstruktivistische und transmissive Lernbegleitung durch Lehrkräftebildner/innen unterschiedlicher Institutionen
Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review
-
7
Rank
Measuring mathematics competence in international and national large scale assessments: Linking PISA and the National Educational Panel Study in Germany
Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review
-
8
Rank
Lehrer. Bildung. Gestalten: Beiträge zur empirischen Forschung in der Lehrerbildung
Research output: Books and anthologies › Conference proceedings › Research
-
9
Rank
Innovationen in Theorie-Praxis-Netzwerken - Beiträge zur Weiterentwicklung der Lehrkräftebildung
Research output: Books and anthologies › Collected editions and anthologies › Research
-
10
Rank
Eignung und Zulassung von Bewerber_innen auf ein Hochschulstudium: Evaluation eines Auswahlverfahrens für das Lehramtsstudium
Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review
-
11
Rank
Teachers’ beliefs concerning teaching multilingual learners: a cross-cultural comparison between the US and Germany
Research output: Journal contributions › Journal articles › Research
-
12
Rank
A Person-Centered Approach for Analyzing Multidimensional Integration in Collaboration Between Educational Researchers and Practitioners
Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review
-
13
Rank
Relationships between language-related variations in text tasks, reading comprehension, and students’ motivation and emotions: A systematic review
Research output: Journal contributions › Scientific review articles › Research
-
14
Rank
Umgang mit beruflichen Belastungen: Evaluation fallbasierter Lernbausteine für angehende Lehrkräfte
Research output: Journal contributions › Journal articles › Education › peer-review
-
15
Rank
Zum Verbalisierungsdilemma bei der Erfassung der situationsspezifischen Fähigkeiten von Lehrkräften. Am Beispiel der Domäne Deutsch als Zweitsprache.
Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review