When being a bad friend doesn't hurt: The buffering function of gender typicality against self-esteem-threatening feedback

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

Research on domain-specific sociometer theory suggests that individual mate value has a great influence on self-esteem. In this study (N = 124), we investigated the notion that perceived high gender typicality increases one's perceived mate value and thus counteracts the usual decline in state self-esteem following negative feedback. The participants completed a fictitious personality test to assess their individual quality as a friend and received bogus negative feedback. Depending on the experimental condition, participants received a test score close to the mean test score attained by their own or the opposite gender and thus either gender-typical or genderatypical. Additionally, we included a control condition in which no feedback was given. The results showed that participants in the gender-atypical condition reported lower state self-esteem than did participants in the gender-typical condition or the control condition. This buffer effect was mediated by perceived mate value.

OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftSwiss Journal of Psychology
Jahrgang73
Ausgabenummer2
Seiten (von - bis)97-103
Anzahl der Seiten7
ISSN1421-0185
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 2014
Extern publiziertJa

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Repräsentationsarbeit als performative Praxis
  2. Branding the campus
  3. Synchronic and Diachronic Pragmatic Variability
  4. When one size does not fit all
  5. Democratic representation in transnational citizens’ forums?
  6. Vermeidung von Schäden an Mauerwerkskonstruktionen
  7. Impact Assessment of Scottish Independence on the Space Sector
  8. Touristifizierung von Räumen
  9. Integration durch Wohnungspolitik?
  10. Gemeinsam glücklicher
  11. Kinetic damping in the admittance and impedance spectra of the spherical impedance probe
  12. Impuls – Wandel kritisch-konstruktiv gestalten lernen: Das neue Modul „Transformation“ im Leuphana Semester
  13. Biologistics and the struggle for efficiency
  14. Rechnungslegung und Unternehmensüberwachung im Umbruch
  15. Ways out of the marshland
  16. Radiating effects
  17. A study on the hot deformation behavior of cast Mg-4Sn-2Ca (TX42) alloy
  18. Exports, Imports and Profitability
  19. Tyrannei der Intimität - Richard Sennet
  20. Lifted
  21. Klimabedingte Änderungen in terrestrischen und semi-terrestrischen Ökosystemen
  22. Medien, Universitäten, Lügen
  23. Inter- und transdisziplinäre Forschungsprojekte als Ansatz für eine transformative Hochschulbildung
  24. Raum existiert nur im Raum
  25. Teilhabe behinderter Menschen am Arbeitsleben: Grundsätze
  26. The Discipline of Environmental Management Accounting (EMA)
  27. Wer fraß die Geburtstagstorte?
  28. Teilhabe behinderter Menschen am Arbeitsleben: Grundsätze
  29. Life Together in Diverse Societies
  30. Heterogenität - eine Herausforderung für die Bildung
  31. COPERNICUS in Lüneburg
  32. Bildschirmtext (Btx)
  33. Tarifliche Regelungen befristeter Arbeitsverhältnisse
  34. Lehramtsstudierende erwerben pädagogisches Professionswissen
  35. Im Frauenlager war es ganz anders
  36. Organisation fur wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung (OECD)
  37. Bildung für eine nachhaltige Entwicklung als regionales Projekt
  38. Unterricht theorie- und evidenzbasiert analysieren und gestalten.
  39. Buch 11: Justizielle Zusammenarbeit in der Europäischen Union
  40. Sprachphilosophie, Körper, Cyberfeminismus - "mediale Inszenierungen" und "reale Körper"
  41. Schulische und unterrichtliche Prozessvariablen in internationalen Schulleistungsstudien