‘The human shield effect’: Human-wildlife co-occurrence patterns in the coffee forests of southwestern Ethiopia

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschung

Authors

  • Patrícia Rodrigues
  • Ine Dorresteijn
  • Olivier Gimenez
Understanding species (co)-occurrence patterns and how these are affected and mediated by humans is essential for the development of management plans to guide coexistence between humans and wildlife. Here, we evaluated two opposing hypotheses regarding the effects of humans on species occurrence: “humans as super-predators” and “humans as shield”, using an existing camera-trap dataset of mammal species occurrence collected in the coffee forests of southwestern of Ethiopia. We applied a multispecies occupancy modelling framework to explicitly examine co-occurrence patterns between humans, top-predators, prey, and crop-raiders, along a gradient of forest integrity (characterized by forest cover and fragmentation). We examined co-occurrence patterns during both coffee and non-coffee harvest seasons. Our results show partial support for the “humans as shield” hypothesis. We found (i) signs of co-occurrence between humans and prey in areas of low forest integrity during both survey seasons, and between humans and raiders during the coffee-season, (ii) signs of co-occurrence between prey and raiders during both seasons, (iii) no signs of negative or positive co-occurrence between humans and top-predators. Our findings indicate that a possible “shield effect” between humans and prey within a predator space, might be undergoing at the edges of coffee forests. Our findings suggest that incorporating humans as one more species in the ecological system can contribute to shed light into the effects of humans on species occurrence and ultimately contribute to inform management for coexistence.
OriginalspracheEnglisch
Aufsatznummere00288
ZeitschriftFood Webs
Jahrgang36
Anzahl der Seiten8
ISSN2352-2496
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 01.09.2023

Bibliographische Notiz

Publisher Copyright:
© 2023 Elsevier Inc.

Links

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. How Do Sustainability Intrapreneurs Overcome Innovation Conflicts?
  2. Pflanzengesellschaft des Jahres 2025
  3. Dominik Perler, Transformationen der Gefühle. Philosophische Emotionstheorien 1270-1670
  4. Zwischen Reiz und Regel liegt die Lust
  5. Komplexität und asymmetrische Informationsverteilung
  6. Regulierung der Sustainable Board Governance – das fehlende Glied in der Kette des "EU Green Deal"-Projekts?
  7. Middle Pleistocene lake shore environments and archaeological sites of Schöningen, Lower Saxony, Germany
  8. Offene Rituale in der Gruppenarbeit mit Kindern
  9. Do sustainable institutional investors contribute to firms’ environmental performance? Empirical evidence from Europe
  10. Sprachliches Handeln von Lernenden im Sachfachunterricht
  11. Die Weiterbildung zum "Zertifikat Waldpädagogik" in Sachsen-Anhalt 2007 - 2008
  12. Souveränität und Entscheidung
  13. "Im Westen nichts Neues". Remarques Roman in Text und Bild
  14. Schutz von Buchenwäldern in einem System von Naturwäldern
  15. Permanente Temporarität - Brachflächennutzung als Potenzial für den öffentlichen Stadtraum
  16. Ordnungsverantwortung
  17. Rohölmarkt: Iran-Sanktionen dürften zu moderatem Preisanstieg führen
  18. Wertesysteme von Kulturmanagern
  19. Museutopia
  20. Sprachdiagnostik im Mathematikunterricht der Grundschule
  21. Bilanzielle Kapitalerhaltung in der EU vor einer Neuausrichtung?
  22. Dingliche Ansprüche und das allgemeine Schuldrecht
  23. Fahndungssendungen im deutschsprachigen Fernsehen
  24. Können Schutzgebiete ihre Schutzgüter verlieren?
  25. Folgenbeseitigungsanspruch bei unwirksamen Allgemeinen Geschäftsbedingungen
  26. Palynological evidence of younger middle Pleistocene interglacials (Holsteinian, Reinsdorf and Schoningen) in the Schoningen open cast lignite mine (eastern Lower Saxony, Germany)
  27. Hannah Arendt - Philosophie der Praxis als Welteröffnung
  28. Konzeptionelle Überlegungen zur Peer-to-Peer-Schreibberatung an der berufsbildenden Schule im Fachbereich Sozialpädagogik
  29. Partizipation, Öffentlichkeitsbeteiligung, Nachhaltigkeit