Strategisches Experimentieren im Naturwissenschaftlichen Unterricht

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

  • Josef Künsting
  • Hubertina Thillmann
  • Joachim Wirth
  • Hans Ernst Fischer
  • Detlev Leutner

436 students of grade 8-10 worked with a computer-based experimental environment representing a domain of physics. We examined the impact of strategic experimenting on learning out-come considering prior knowledge as a potential moderating variable and intelligence, motivation, and strategy knowledge as control variables. We focus on a strategy called Isolating Variables (IV; cf. CVS: Control of Variables Strategy) that has not consistently been conceptualized in the literature so far. For a clear terminology we distinguish two types of the IV strategy (IV-between and IV-with-in), and we investigated the IV-between type empirically. We found the use of the IV-between strategy as a substantial predictor for learning outcome, independent from which of the three control variables is included in the prediction model. However, the predictions are moderated by prior knowledge. The results are discussed concerning the usefulness of the proposed distinction between the two types of the IV strategy and concerning theoretical as well as practical implications.

Titel in ÜbersetzungStrategic experimenting in science lessons
OriginalspracheDeutsch
ZeitschriftPsychologie in Erziehung und Unterricht
Jahrgang55
Ausgabenummer1
Seiten (von - bis)1-15
Anzahl der Seiten15
ISSN0342-183X
PublikationsstatusErschienen - 2008
Extern publiziertJa

    Fachgebiete

  • Computer- and behaviour-based assessment, Control of variables, Discovery learning, Strategic experimenting
  • Psychologie

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Partizipation, Kooperation und nachhaltige Entwicklung
  2. Distributionsdichte
  3. Not Just Riot Grrrls! Punk Rock Feminism in the Philippines
  4. Women and the conservation of agroecosystems
  5. Komitees gegen Folter
  6. Dehydration and Pelletisation of Agricultural Biomass by Extrusion
  7. The Grime of Critique
  8. A Note on Happiness in Eastern Europe
  9. Transferring sustainability solutions across contexts through city-university partnerships
  10. `Macht ist kein Samthandschuh der Gewalt`- Macht als Grundbegriff einer kritischen Handlungswissenschaft?
  11. Research-based coaching of academic staff as means to improve Engineering Education
  12. Bildung, Pluralität und Demokratie
  13. Detecting Hidden Friendship in Online Social Networks
  14. Klassentestheft Teil 1 (10 Ex.) - 2. Schuljahr
  15. Coral Stone Mosques in Coastal East Africa
  16. Computerspiele mit und ohne Gewalt
  17. Die Sintflut
  18. Chantal Mouffe – Gezähmte Radikale oder überschätzte Reformerin? Stefan Wallascheks ZPTh-Artikel in der Diskussion
  19. Works councils
  20. Das Wissen, von dem deutsche Hochschulen nicht wissen, dass sie es wissen
  21. The German Manufacturing Sector is a Granular Economy
  22. Bundesrat: Zustimmung zum E-Government-Gesetz
  23. Bindung von Führungsnachwuchskräften an Organisationen durch Fairness in der Personalentwicklung
  24. Proceedings of the Conference "Protection of the Environment and the Climate"
  25. Das label und die macht
  26. „Perspektiven wechseln“ – Tagen unter Pandemiebedingungen
  27. Die Bemessung des Hinterbliebenengeldes gemäß § 844 Abs. 3 BGB
  28. Inklusion und Umgang mit Heterogenität in der beruflichen Bildung
  29. Trickkisten: Heinz von Foerster und der Zauber der Kybernetik
  30. Communities of ground-living spiders in deciduous forests
  31. The impact of chief executive officer narcissism on environmental, social, and governance reporting
  32. Editorial
  33. Mathilde Hennig (Hg.). 2013. Die Ellipse. Neue Perspektiven auf ein altes Phänomen
  34. Der Strommarkt in Europa zwischen Liberalisierung und Klimaschutz
  35. Die Thematisierung von »Kindern« in der Kinder- und Jugendhilfe
  36. Hermann Bahr.
  37. Lockvogel für Umsteiger
  38. Kooperatives Umweltmanagement