Strategisches Experimentieren im Naturwissenschaftlichen Unterricht

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

  • Josef Künsting
  • Hubertina Thillmann
  • Joachim Wirth
  • Hans Ernst Fischer
  • Detlev Leutner

436 students of grade 8-10 worked with a computer-based experimental environment representing a domain of physics. We examined the impact of strategic experimenting on learning out-come considering prior knowledge as a potential moderating variable and intelligence, motivation, and strategy knowledge as control variables. We focus on a strategy called Isolating Variables (IV; cf. CVS: Control of Variables Strategy) that has not consistently been conceptualized in the literature so far. For a clear terminology we distinguish two types of the IV strategy (IV-between and IV-with-in), and we investigated the IV-between type empirically. We found the use of the IV-between strategy as a substantial predictor for learning outcome, independent from which of the three control variables is included in the prediction model. However, the predictions are moderated by prior knowledge. The results are discussed concerning the usefulness of the proposed distinction between the two types of the IV strategy and concerning theoretical as well as practical implications.

Titel in ÜbersetzungStrategic experimenting in science lessons
OriginalspracheDeutsch
ZeitschriftPsychologie in Erziehung und Unterricht
Jahrgang55
Ausgabenummer1
Seiten (von - bis)1-15
Anzahl der Seiten15
ISSN0342-183X
PublikationsstatusErschienen - 2008
Extern publiziertJa

    Fachgebiete

  • Computer- and behaviour-based assessment, Control of variables, Discovery learning, Strategic experimenting
  • Psychologie

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Partizipation, Kooperation und nachhaltige Entwicklung
  2. Setting the research agenda for measuring sustainability performance
  3. Distributionsdichte
  4. Not Just Riot Grrrls! Punk Rock Feminism in the Philippines
  5. Permeable reactive barriers for manufactured gas plants and related sites
  6. Women and the conservation of agroecosystems
  7. Komitees gegen Folter
  8. Biologische kampfstoffe
  9. Dehydration and Pelletisation of Agricultural Biomass by Extrusion
  10. Protokoll der 73. Jahresversammlung am 26. Juli 2024 in Oldenburg
  11. A Note on Happiness in Eastern Europe
  12. Transferring sustainability solutions across contexts through city-university partnerships
  13. `Macht ist kein Samthandschuh der Gewalt`- Macht als Grundbegriff einer kritischen Handlungswissenschaft?
  14. Research-based coaching of academic staff as means to improve Engineering Education
  15. Bildung, Pluralität und Demokratie
  16. Detecting Hidden Friendship in Online Social Networks
  17. Klassentestheft Teil 1 (10 Ex.) - 2. Schuljahr
  18. Klasse und Geschlecht als intersektionale Differenzbegriffe oder als Konstitutionsbegriffe in gesellschaftstheoretisch orientierten Zeitdiagnosen?
  19. Aspekte sozialer Nachhaltigkeit im Kontext der beruflichen Bildung Benachteiligter
  20. Computerspiele mit und ohne Gewalt
  21. Affiziert werden
  22. Die Sintflut
  23. Chantal Mouffe – Gezähmte Radikale oder überschätzte Reformerin? Stefan Wallascheks ZPTh-Artikel in der Diskussion
  24. Works councils
  25. Das Wissen, von dem deutsche Hochschulen nicht wissen, dass sie es wissen
  26. The German Manufacturing Sector is a Granular Economy
  27. Bundesrat: Zustimmung zum E-Government-Gesetz
  28. Bindung von Führungsnachwuchskräften an Organisationen durch Fairness in der Personalentwicklung
  29. Proceedings of the Conference "Protection of the Environment and the Climate"
  30. Das label und die macht
  31. „Perspektiven wechseln“ – Tagen unter Pandemiebedingungen
  32. Die Bemessung des Hinterbliebenengeldes gemäß § 844 Abs. 3 BGB
  33. Inklusion und Umgang mit Heterogenität in der beruflichen Bildung
  34. Trickkisten: Heinz von Foerster und der Zauber der Kybernetik
  35. Communities of ground-living spiders in deciduous forests