Phase-field modelling for fatigue crack growth under laser shock peening-induced residual stresses

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

For the fatigue life of thin-walled components, not only fatigue crack initiation, but also crack growth is decisive. The phase-field method for fracture is a powerful tool to simulate arbitrary crack phenomena. Recently, it has been applied to fatigue fracture. Those models pose an alternative to classical fracture-mechanical approaches for fatigue life estimation. In the first part of this paper, the parameters of a phase-field fatigue model are calibrated and its predictions are compared to results of fatigue crack growth experiments of aluminium sheet material. In the second part, compressive residual stresses are introduced into the components with the help of laser shock peening. It is shown that those residual stresses influence the crack growth rate by retarding and accelerating the crack. In order to study these fatigue mechanisms numerically, a simple strategy to incorporate residual stresses in the phase-field fatigue model is presented and tested with experiments. The study shows that the approach can reproduce the effects of the residual stresses on the crack growth rate.

OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftArchive of Applied Mechanics
Jahrgang91
Ausgabenummer8
Seiten (von - bis)3709-3723
Anzahl der Seiten15
ISSN0939-1533
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 01.08.2021

Bibliographische Notiz

The group of M. Kästner thanks the German Research Foundation DFG which supported this work within the Priority Programme 2013 “Targeted Use of Forming Induced Residual Stresses in Metal Components” with Grant number KA 3309/7-2. The authors would like to thank M. Horstmann and H. Tek for the specimen preparation and performing the fatigue tests.

Dokumente

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Science Slam und die (Re)Präsentation von Wissenschaft.
  2. Klaus Dierßen (1948-2022) Obituary
  3. §30 Strukturen und Perspektiven des Europäischen Verwaltungsrechts
  4. Organisation im soziotechnischen Gemenge
  5. Die Miniphänomenta
  6. Das Thema Flucht im Unterricht im digitalen Zeitalter - Welche Strategien nutzen Studierende, um 'alternatives' Unterrichtsmaterial zu evaluieren?
  7. Predictors of well-being, future anxiety, and multiple recurrent health complaints among university students during the COVID-19 pandemic
  8. Selbstberichtete Strategienutzung und mathematische Modellierungskompetenz
  9. Theoretische Rahmungen von (Gewalt-) Situationen
  10. Die Wissenschaftsinitiative „Management und unternehmerisches Handeln"
  11. Herausforderungen in der Grundschule digital begegnen
  12. Die Zufriedenheit liegt im Detail - oder
  13. G. Evelyn Hutchinson and the Invention of Modern Ecology
  14. Mosaic landscapes provide conservation pockets for an endangered species
  15. Teachers’ beliefs concerning teaching multilingual learners
  16. PROPERTY / EIGENTUM: Thematic Issue of "Texte zur Kunst", Nr. 117
  17. Do sustainability projects stimulate organizational learning in universities?
  18. Migration als Ausnahme?
  19. ‘Heroes aren’t always so great!’–Heroic perceptions under mortality salience
  20. Rule of Law
  21. Analysing the potential for sustainable e-mobility - The case of Germany
  22. Prima B1
  23. Pharmaceuticals in the Environment
  24. Einleitung: Grundlagentexte zur Journalistik
  25. Frauen in Unternehmensberatungen
  26. Chinesische Expansion in das Südliche Afrika
  27. Kooperative Entwicklungsberatung zur Stärkung der Selbststeuerung (= KESS) in der Lehrerbildung
  28. Waste prevention behaviour and fast and frugal heuristics
  29. Vorwort von Stefan Schaltegger
  30. Potenziale eines nachhaltigen Unterrichts und einer nachhaltigen Schulentwicklung durch ein netzwerkgestütztes kooperatives Selbstlernen Berufsbildender Schulen
  31. Multisensory Design of Retail Environments
  32. Kompetenzentwicklung von Lehramtsstudierenden sichtbar machen