‘Heroes aren’t always so great!’–Heroic perceptions under mortality salience

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

According to terror management theory, in a first study (N = 80), we tested the hypothesis that heroic perceptions of historic heroes would become more positive under mortality salience. Results, however, showed the opposite effect–heroic perceptions were less positive. To explain this unexpected finding, we referred to a social comparison perspective, assuming comparisons with a hero are likely to be unfavorable for one’s self-esteem. Two further (pre-registered) studies were conducted to test this idea. Mortality salience effects in Study 2 (N = 615) were not significant. However, using an improved experimental procedure in Study 3 (N = 600), heroic perceptions were indeed significantly less positive under MS, especially for participants with low trait self-esteem and low social comparison orientation.

OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftSocial Influence
Jahrgang14
Ausgabenummer3-4
Seiten (von - bis)77-91
Anzahl der Seiten15
ISSN1553-4510
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 02.10.2019
Extern publiziertJa

DOI

Zuletzt angesehen

Aktivitäten

  1. Stakeholder participation as a vehicle to better implement sustainability?
  2. Lüneburg Workshop on Environmental and Sustainability Communication - 2006
  3. Bildungsinstitutionen und Nachhaltiger Konsum: Nachhaltigen Konsum erleben
  4. 21. Internationale Sommerakademie der Deutschen Bundesstiftung Umwelt - 2015
  5. Nachhaltigkeit im Massentourismus – Klimawandel und Nachhaltigkeitsstrategien
  6. Strengthening the connections between educational and sustainability science
  7. Eidgenössische Technische Hochschule Zürich- ETH Zürich (Externe Organisation)
  8. Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft e.V. (DGfE) (Externe Organisation)
  9. E-learning module on “Participation” in the context of IWRM – “Social Science” Part
  10. BEIDS, Research and Transfer Centre "Applications of Life Sciences" - CLIMATE2009
  11. Feministischer Nachhaltigkeitsdiskurs zwischen Kritik und Visionen – Who cares?
  12. Promovierendenforum „Nachhaltigkeit als Leitbild für Wissenschaft und Forschung?“
  13. Mit Sehnsucht, Mut, Geduld und Öffentlichkeit oder: Die Universität als Orchester
  14. Policy learning and evidence-based governance in mandated participatory planning
  15. International JTEFS/BBCC Conference Sustainable Development. Culture. Education 2015
  16. The Water Framework Directive: Policy Implementation Through Multi-Level Governance
  17. 3rd International Conference on Higher Education for Sustainable Development 2009
  18. Nationale Abschlusskonferenz zur UN-Dekade "Bildung für nachhaltige Entwicklung" 2014
  19. Partnership for Education and Research for Responsible Living (Externe Organisation)
  20. International Seminar “Education for Sustainable Development and Biodiversity” - 2009
  21. Niedersächsisches Ministerium für Wissenschaft und Kultur (MWK) (Externe Organisation)
  22. Urlaubsreisen von Kindern und Jugendlichen: Studie auf Basis der Reiseanalyse (RA) 2009
  23. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (Externe Organisation)
  24. Affective Human-Robot Interaction – The Influence of Humans’ Emotion Recognition Ability
  25. Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH (Externe Organisation)
  26. 5th International Conference on Engineerng Education in Sustainable Development - 2010
  27. Institutionen ökologischer Nachhaltigkeit, Evangelische Akademie Tutzing (Keynote) 2009
  28. El proyecto “Enseñar y aprender sustentabilidad” - resultados de la evaluación científica