Exploring the Use of the Pronoun I in German Academic Texts with Machine Learning
Publikation: Beiträge in Sammelwerken › Aufsätze in Konferenzbänden › Forschung › begutachtet
Authors
The use of the pronoun ich (‘I’) in academic language is a source of constant debate and a frequent cause of insecurity for students. We explore manually annotated instances of I from a German learner corpus. Using machine learning techniques, we investigate to what extent it is possible to automatically distinguish between different types of I usage (author I vs. narrator I). We additionally inspect which context words are good indicators of one type or the other. The results show that an automatic classification is not straightforward, but the distinctive features are in line with previous research. The results of the automatic classification are not perfect, but would greatly facilitate manual annotation. The distinctive words are in line with previous research and indicate that the author I is a more homogeneous class.
Titel in Übersetzung | Erforschung der Verwendung des Pronomen Ich in deutschen akademischen Texten mit maschinellem Lernen |
---|---|
Originalsprache | Englisch |
Titel | Informatik 2020 - Back to the future : 50. Jahrestagung der Gesellschaft für Informatik vom 28. September - 2. Oktober 2020, virtual |
Herausgeber | Ralf H. Reussner, Anne Koziolek, Robert Heinrich |
Anzahl der Seiten | 7 |
Erscheinungsort | Bonn |
Verlag | Gesellschaft für Informatik e.V. |
Erscheinungsdatum | 2020 |
Seiten | 1327-1333 |
ISBN (elektronisch) | 978-3-88579-701-2 |
DOIs | |
Publikationsstatus | Erschienen - 2020 |
Veranstaltung | 50. Jahrestagung der Gesellschaft für Informatik - INFORMATIK 2020: Back to the Future - Online, Karlsruhe, Deutschland Dauer: 28.09.2020 → 02.10.2020 Konferenznummer: 50 https://informatik2020.gi.de/ |
Bibliographische Notiz
Publisher Copyright:
© 2020 Gesellschaft fur Informatik (GI). All rights reserved.
- Sprachwissenschaften - Korpuslinguistik
Fachgebiete
Zugehörige Projekte
Kommentiertes Lernendenkorpus Akademisches Schreiben
Projekt: Forschung