Evaluation eines Emotionsregulationstrainings als zusätzliche Behandlungskomponente in KVT-basierter Depressionstherapie

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenKonferenz-Abstracts in FachzeitschriftenTransfer

Authors

Theoretischer Hintergrund: Hinweise darauf, dass Defizite in emotionsübergreifenden Regulationskompetenzen eine wichtige Rolle bei Entstehung und Aufrechterhaltung psychopathologischer Symptome spielen, liegen mittlerweile für eine Vielzahl von psychischen Störungen vor. Vor diesem Hintergrund wurde das Training emotionaler Kompetenzen (TEK, Berking, 2010) als ein störungsübergreifendes Interventionsmodul entwickelt, das u.a. als Ergänzung störungsspezifischer Vorgehensweisen eingesetzt werden kann. Ziel der Studie ist es zu testen, ob sich die Effektivität einer stationären Depressionsbehandlung durch die Integration (einer verkürzten) Version des TEK(’) in die kognitiv-verhaltenstherapeutische Standardtherapie steigern lässt. Methode: Zu diesem Zweck wurden im Rahmen einer randomisierten, prospektiven Studie mit 220 Patienten, die die Kriterien einer Major Depression erfüllten, die Behandlungseffekte zwischen der Standardtherapie (TAU) und der um das TEK angereicherten Standardtherapie (TAU+TEK’) verglichen. Ergebnisse: Im Vergleich mit TAU nahmen emotionale Kompetenzen in der TAU+TEK’-Bedingung stärker zu und depressive Symptome stärker ab. Diskussion: Die Befunde stehen im Einklang mit der Annahme, dass sich die Effektivität kognitiv-verhaltenstherapeutischer Depressionstherapie durch den Einbezug eines systematischen Emotionsregulationstrainings weiter steigern lässt. Zukünftige Studien sollten die Generalisierbarkeit dieser Befunde auf andere Störungen, Settings und Therapieformen klären.
OriginalspracheDeutsch
ZeitschriftZeitschrift für klinische Psychologie und Psychotherapie
Jahrgang39
AusgabenummerSupplement 1
Seiten (von - bis)5
Anzahl der Seiten1
ISSN1616-3443
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 2010
Extern publiziertJa

Bibliographische Notiz

Abstract zu Vortrag auf dem 28. Symposium der Fachgruppe Klinische Psychologie und Psychotherapie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Stephanie E.L. Bengtsson, Bilal Barakat and Raya Muttarak:The Role of Education in Enabling the Sustainable Development Agenda
  2. Investigating the situational impact of academic language demands on university students’ boredom with an instructional video
  3. Determination of polyfluoroalkyl compounds in water and suspended particulate matter in the river Elbe and North Sea, Germany
  4. Comparison of different methods for the measurement of ammonia volatilization after urea application in Henan Province, China
  5. Climate imprints on tree-ring δ15N signatures of sessile oak (Quercus petraea Liebl.) on soils with contrasting water availability
  6. Does cognitive behaviour therapy have an enduring effect that is superior to keeping patients on continuation pharmacotherapy?
  7. Impact of an acceptance facilitating intervention on diabetes patients' acceptance of Internet-based interventions for depression
  8. How to support teachers to give feedback to modelling tasks effectively? Results from a teacher-training-study in the Co²CA project
  9. Health related quality of life of a tertiary referral center population with urinary incontinence using the DCGM-10 questionnaire
  10. Validating the Digital Health Literacy Instrument in Relation to COVID-19 Information (COVID-DHL-K) among South Korean Undergraduates
  11. General strategies to increase the repeatability in non-target screening by liquid chromatography-high resolution mass spectrometry
  12. The use of player physical and technical skill match activity profiles to predict position in the Australian Football League draft
  13. How to combine collaboration scripts and heuristic worked examples to foster mathematical argumentation - when working memory matters
  14. Lost in translation? Tanzanian students’ views on sustainability and language, and the implications for the pledge to leave no one behind
  15. Der einsatz von vorgegebenen und selbst generierten bildern als textverstehenshilfe beim lernen aus einem naturwissenschaftlichen sachtext
  16. Learning and Communicating Sustainability as a Participative Method. An integrative concept about learning and the construction of knowledge
  17. Universal screening for latent and active tuberculosis (TB) in asylum seeking children, Bochum and hamburg, Germany, September 2015 to November 2016
  18. B7-H1 restricts neuroantigen-specific T cell responses and confines inflammatory CNS damage: implications for the lesion pathogenesis of multiple sclerosis.
  19. Sense of coherence mediates the relationship between digital health literacy and anxiety about the future in aging population during the COVID-19 pandemic
  20. Governance for urban sustainability through real-world experimentation – Introducing an evaluation framework for transformative research involving public actors
  21. Lehramtsstudierende im Master analysieren inklusiven Naturwissenschaftsunterricht – die Entwicklung von Analysekompetenzen mittels videostimulierter Reflexionen
  22. Trace Analysis of the Antineoplastics Ifosfamide and Cyclophosphamide in Sewage Water by Two-Step Solid-Phase Extraction and Gas Chromatography Mass Spectrometry
  23. Stir bar sorptive extraction and high-performance liquid chromatography-fluorescence detection for the determination of polycyclic aromatic hydrocarbons in Mate teas
  24. Experimental and in silico assessment of fate and effects of the antipsychotic drug quetiapine and its bio- and phototransformation products in aquatic environments
  25. Development and characterisation of a new interface for coupling capillary LC with collision-cell ICPMS and its application for phosphorylation profiling of tryptic protein digests
  26. Das Lehrdeputat – Barriere für die Digitalisierung an Hochschulen? Ein Positionspapier zu den Rahmenbedingungen medizinischer Hochschullehre im digitalen Zeitalter am Beispiel Bayern