Emancipative values and democracy: response to Hadenius and Teorell

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschung

Authors

This article demonstrates that Axel Hadenius and Jan Teorell's attempt to disprove a causal effect of emancipative mass orientations on democracy is flawed in each of its three lines of reasoning. First, contrary to Hadenius and Teorell's claim that measures of "effective democracy" end up in meaningless confusion of democracy and minor aspects of its quality, we illustrate that additional qualifications of democracy illuminate meaningful differences in the effective practice of democracy. Second, Hadenius and Teorell's finding that emancipative orientations have no significant effect on subsequent measures of democracy from Freedom House is highly unstable: using only a slightly later measure of the dependent variable, the effect turns out to be highly significant. Third, we illustrate that these authors' analytical strategy is irrelevant to the study of democratization because the temporal specification they use misses almost all cases of democratization. We present a more conclusive model of democratization, analyzing how much a country moved toward or away from democracy as the dependent variable. The model shows that emancipative orientations had a strong effect on democratization during the most massive wave of democratization ever - stronger than any indicator of economic development. Finally, we illustrate a reason why this is so: emancipative orientations motivate emacipative social movements that aim at the attainment, sustenance, and extension of democratic freedoms.

OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftStudies in Comparative International Development
Jahrgang41
Ausgabenummer3
Seiten (von - bis)74-94
Anzahl der Seiten21
ISSN0039-3606
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 01.09.2006
Extern publiziertJa

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Nachhaltige Entwicklung durch endogene Umweltwahrnehmung
  2. Straw amendment and nitrification inhibitor controlling N losses and immobilization in a soil cooling-warming experiment
  3. Gesprächsprozesse moderieren
  4. Schreibwissenschaft methodisch
  5. Bildung in Kindertagesstätten
  6. Data Observer
  7. Außenseiter
  8. Assessment of Nonoccupational Exposure to DDT in the Tropics and the North
  9. Combination of experimental and in silico methods for the assessment of the phototransformation products of the antipsychotic drug/metabolite Mesoridazine
  10. Consumer Protection in the Global Village
  11. Legal aspects of satellite navigation
  12. Bremst das Schwerbehindertengesetz die Arbeitsplatzdynamik in Kleinbetrieben?
  13. A leverage points perspective on institutions for food security in a smallholder-dominated landscape in southwestern Ethiopia
  14. Partizipation von CrowdworkerInnen auf Crowdsourcing-Plattformen
  15. Das Jahrhundert der Märtyrer und die Ökumene
  16. Bärenstark
  17. MOOC: Zukunft der Bildung oder Robo-Uni?
  18. Ambulantisierung der Jugendhilfe - Entwicklungsmöglichkeit oder Sackgasse
  19. On Gambiarras
  20. `Macht ist kein Samthandschuh der Gewalt`- Macht als Grundbegriff einer kritischen Handlungswissenschaft?
  21. Weitergehende Prozessbewertung mittels Non-Target-Screening bei der Landeswasserversorgung
  22. ¿Cómo pueden contribuir los estudios feministas y poscoloniales de la ciencia a la coproducción de conocimientos?
  23. Plant communities of central Tibetan pastures in the Alpine Steppe/Kobresia pygmaea ecotone
  24. Freedom
  25. Naturschutzansprüche und ihre Durchsetzung
  26. NachhaltigZeit
  27. Kulturwissenschaftliche Zugänge zu Filmanalysen. Ein Beitrag zum Spanischunterricht der Sekundarstufe II
  28. 14 Internetportale im Bereich Bildung für eine nachhaltige Entwicklung
  29. Wandel im Destinationsmarketing
  30. Die KG und die GmbH & Co. KG