Atempause: Achtsamkeit in der Grundschule üben

Research output: Books and anthologiesCollected editions and anthologiesResearch

Authors

Eine Atempause – wer hätte sie nicht gerne? Einmal tief durchschnaufen im hektischen Schulalltag kann Grundschulkinder beruhigen… und aktivieren. Denn viele Kinder empfinden Stress, der sich oft schon durch atembasierte Achtsamkeit lindern lässt. Dieses Theorie-Praxis-Buch soll zur Beantwortung folgender Fragen beitragen: Warum ist Achtsamkeit in der Grundschule wichtig? Wie lassen sich Achtsamkeitsübungen in den Unterricht einbauen? Wie werden diese kurzen Übungen von Lehrkräften und Kindern angenommen? Hierzu werden die Ergebnisse der Atempause-Studie vorgestellt, die mit 146 Dritt- und Viertklässler*innen durchgeführt wurde. Die Untersuchung bestätigte die positive Wirkung von regelmäßigen, unterrichtsintegrierten und von Lehrkräften angeleiteten atembasierten Achtsamkeitsübungen auf das prosoziale Verhalten, das Klassenklima und die Rechenleistungen der Kinder. Die Übungen sind ebenfalls in diesem Band versammelt, um Kindern diese Methode des Stressabbaus zur Verfügung zu stellen.
Original languageGerman
Place of PublicationMünster
PublisherWaxmann Verlag
Number of pages208
ISBN (print)978-3-8309-4849-0
ISBN (electronic)978-3-8309-9849-5
DOIs
Publication statusPublished - 01.06.2024

DOI

Recently viewed

Researchers

  1. Emmeline Topp

Publications

  1. A framework for assessing social structure in community governance of sustainable urban drainage systems
  2. Economies of scope in European railways
  3. Spatial interpretation of high-resolution environmental proxy data of the Middle Pleistocene Palaeolithic faunal kill site Schöningen 13 II-4, Germany
  4. Towards a bridging concept for undesirable resilience in social-ecological systems
  5. The conservation value of paddock trees for birds in a variegated landscape in southern New South Wales. 2. Paddock trees as stepping stones
  6. Using a leverage points perspective to compare social-ecological systems: a case study on rural landscapes
  7. The development and future of sexuality
  8. Transdisciplinary learning as a key leverage for sustainability transformations
  9. Empire State Building
  10. Virale Evolution
  11. Ballonflüge
  12. International Master's Programme in sustainable development and management
  13. Climate change
  14. Tree diversity effects on litter decomposition are mediated by litterfall and microbial processes
  15. Unsettling bodies of knowledge
  16. Moral sensitivity in business
  17. Readings in applied organizational behavior from the Lüneburg Symposium
  18. Richard Powers – Literatur als Programm
  19. Carbon Management Accounting
  20. Forschendes Lernen implementieren durch Design-Based-Research
  21. Quid pro quo
  22. Armed to Kill
  23. Schöpferische Impulse
  24. Schulleitungsmonitor Schweiz 2022
  25. Social dynamics of community resilience building in the face of climate change
  26. Weaponising Investments
  27. Microstructure, mechanical and corrosion properties of Mg-Gd-Zn alloys
  28. Staying physically active during the COVID-19 pandemic
  29. Psychological distance modulates goal-based versus movement-based imitation
  30. Disentangling how urbanisation influences moth diversity in grasslands
  31. Small patches can be valuable for biodiversity conservation: two case studies on birds in southeastern Australia
  32. Tanzen ... Tanzen ... Tanzen
  33. Typisierung des Umweltmanagements von Kindern und Jugendlichen in Greenteams mittels der Methode der Clusteranalyse
  34. Engaged Pedagogy across Borders
  35. Exploring the role of intentions and expectations in continuing professional development in sustainability education
  36. Gone and forgotten
  37. Environmental Fate and Exposure Modeling of Nanomaterials
  38. Modelling of heat exchangers based on thermochemical material for solar heat storage systems
  39. Testing a Calibration-Free Eye Tracker Prototype at the Kunsthistorisches Museum in Vienna
  40. Changing Identities of DIY based Music Venues? Clubs between Scene-Traditionalism, Assimilation and ‘Subcultural Institutionalization’