Der Umgang von Lehrerinnen und Lehrern mit interkulturellen Problemsituationen: die Bedeutung von ethnischen Einstellungen

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschung

Authors

In a questionnaire study, 356 teachers from Hesse and North Rhine Westphalia (Germany) were asked to describe their handling of intercultural differences and conflicts in the classroom. Respondents report pedagogical meaningful reactions in that they prefer to discuss problems with single students or in the classroom. Punishment is used comparably seldom. Between different types of schools differences in the use of pedagogically useful discussion techniques and punishment were found. However, the use of these reactions is primarily determined by the perceived threat of the situation. Looking at individual predictors, in addition to the general effects of perceived threat teachers' authoritarianism, their perceived social support, individual acculturation goals, and perceived effectiveness of school interventions for the solution of intercultural problems were significant predictors of their reactions to intercultural differences and conflicts.

Titel in ÜbersetzungTeachers in Intercultural Problem Situations: The Influence of Ethnic Attitudes
OriginalspracheDeutsch
ZeitschriftPsychologie in Erziehung und Unterricht
Jahrgang47
Ausgabenummer1
Seiten (von - bis)46-65
Anzahl der Seiten20
ISSN0342-183X
PublikationsstatusErschienen - 03.2000
Extern publiziertJa

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Schöpfung, Theologie im Kontext altorientalischer Religionen
  2. Die Lehrstrategie am Beispiel der Leuphana Universität Lüneburg
  3. Zur (De-)Professionalisierung der Sportstudierenden im Praxissemester
  4. Revisiting the sustainability science research agenda
  5. Inter-individual nectar chemistry changes of field scabious, Knautia arvensis
  6. Kommentar von: Art. 53
  7. Tropical cyclone losses in the USA and the impact of climate change
  8. Vorrangige Probleme von Jugendlichen ohne Ausbildungsvertrag und die Rolle des Sozialarbeiters in der Berufsschule
  9. Ecotoxicological and Genotoxic Assessment of Hospital Laundry Wastewaters
  10. Mittig ist nur das Mittel
  11. Wettbewerbsbeschränkung, spürbare
  12. A Global Classroom for International Sustainability Education
  13. Diagnosekompetenz von Mathematiklehrkräften zur Erfassung und Bewertung mathematischer Basiskompetenzen
  14. Agrobiodiversidad y cultura
  15. Von rhetorischer zu organisationaler Realität?
  16. "j'ai écrit ma vie". Die autobiographischen Legitimierungsstrategien Gustave Courbets
  17. Tertiäre Regulierung und Nachhaltigkeit
  18. Die Wissenschaftsinitiative Bildung
  19. Auf Ungerechtigkeit antworten
  20. Climate Challenge
  21. Citizenship, media literacy and intercultural education
  22. Sachunterricht: Fundstücke aus der Wissenschaftsgeschichte
  23. Caroline Struchholz: Geflüchtete im deutschen Hochschulsystem
  24. Soziale Kompetenzen von FußballtrainerInnen
  25. Lekcja 3-4
  26. Der Jugend-Demografie-Dialog: Jugendbeteiligung als Beitrag zur Regionalentwicklung - ein Projekt in vier Modelllandkreisen
  27. Die Ordnung des Generischen
  28. Ethics