Centrist anti-establishment parties and their protest voters: More than a superficial romance?

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

New centrist anti-establishment parties (CAPs) are successful competitors in Central and Eastern Europe. Due to their emphasis on anti-establishment rhetoric and a moderate ideological platform, their breakthrough is usually explained by voters' dissatisfaction with existing parties. However, little is known about the ideological component of their support. Expectations on the impact of ideology on vote choice in the protest voting literature range from 'pure protest voting', which denies any impact of ideology, to a more moderate approach, which combines protest and ideological considerations. Using survey data, I confirm that CAPs attract voters with lower levels of political trust, but ideology also matters. The degree of ideological sorting, however, varies. While some CAPs mainly attract voters from one side of the political spectrum, others attract voters from the left to the right more equally. The differences in the initial composition of their electorates have implications for the parties' future.

OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftEuropean Political Science Review
Jahrgang12
Ausgabenummer3
Seiten (von - bis)307-325
Anzahl der Seiten19
ISSN1755-7739
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 01.08.2020
Extern publiziertJa

Bibliographische Notiz

Publisher Copyright:
© European Consortium for Political Research 2020.

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. John Franklin und die Erkundung der Nordwest-Passage
  2. Logistik des Musealen – Flows, Friktionen und die Auflösung des Subjektes.
  3. Digitale Transformation in der Bildungslandschaft – den analogen Stecker ziehen?
  4. § 289 d Nutzung von Rahmenwerken
  5. Repositioning Destinations between Mass Market Requirements and High Quality Offers in Germany
  6. § 60 Nutzung von Seewasserstraßen
  7. Solid state recycling of different chip types of aluminum alloy 6060 by hot extrusion
  8. Lebensweltsituationsorientierte Konstruktion von Lernaufgaben in der sozioökonomischen Bildung
  9. One night alone in the forest
  10. Green thinking but thoughtless buying?
  11. Virtuous Play - Zur Förderung moralischer Sensitivität mit digitalen Spielen
  12. Erbschaft- und Schenkungsteuer
  13. S is for Spaniard
  14. The Career of a Catalogue: Organizational Memory, Materiality and the Dual Nature of the Past at the British Museum (1970-Today)
  15. Kollaboration in globalen wertschöpfungsnetzwerken
  16. Kohleausstieg nach dem Muster des Atomgesetzes?
  17. How environmental concern influences the investment decision
  18. Anleitung zur Lektüre im Himmelsbuch
  19. Artistic research and the poetics of knowledge
  20. Teachers' knowledge about psychology
  21. Sichere Herkunftsstaaten
  22. Das Nein der Iren zum Vertrag von Lissabon
  23. Corporate biodiversity reporting and earnings management: Does a critical mass of female directors have an impact?
  24. Einführung in die allgemeine Betriebswirtschaftslehre
  25. Sprache in Wissenschaft: Sprachliche Anforderungen wissenschaftlicher Texte
  26. Internetbasierte Ansätze in der Prävention und Behandlung von depressiven Beschwerden bei Jugendlichen und jungen Erwachsenen
  27. Dialogorientierte Nachhaltigkeitsberichterstattung von Hochschulen : eine Untersuchung am Beispiel der Leuphana-Universität Lüneburg
  28. „Digitale Währungen, insbesondere Libra“
  29. Klima - Verkehr(t)?
  30. Do motivational regulation strategies contribute to university students' academic success?
  31. Ashkanasy, Neal M. / Wilderom, Celeste P. / Peterson, Mark F. (Eds.): Handbook of Organizational Culture & Climate
  32. China’s role in mitigating poverty and inequality in Africa
  33. Verhaltensprävention, ein unverzichtbarer Schritt
  34. Hypothetischer Einsatz adaptiven Testens bei der Überprüfung von Bildungsstandards
  35. Fragrance allergens in household detergents
  36. Raiffeisen Banks
  37. Insektenkiller Windrad?
  38. Effekte fachdidaktischer Ansätze auf den Schriftspracherwerb in der Grundschule