Can management-sponsored non-binding remuneration votes shape the executive compensation structure? Evidence from Say-on-Pay votes in Germany

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

In this paper, a hand-selected sample of 1676 annual general meetings with 268 management-sponsored Say-on-Pay votes in 164 different companies between 2010 and 2015 in the German two-tier system was analysed. The analysis focused on the structure, rather than the level, of executive compensation by applying a sample-selection model and panel data regression. Consistent with our hypotheses, shareholders favour long-term stock and stock option plans but oppose short-term cash-bonus payments. However, the positive effect of equity compensation decreases as the share of the total remuneration increases, suggesting that the alignment effect is limited. The negative effect of bonus payments on the voting results is stronger in cases in which the voting approval of the supervisory board is low. Thus, investors who are discontent with the bonus payments eventually punish the supervisory board in charge of negotiating the contract. The supervisory board reacts to such cases by reducing the bonuses and increasing the equity payments in the following year, but the total compensation or fixed annual salary is unaffected. Hence, Say-on-Pay in Germany affects the structure but not the level of compensation. The results show that shareholders assess the entire compensation structure and prefer a particular compensation mix. However, non-binding Say-on-Pay votes help to establish compensation schemes that are favoured by shareholders.
OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftEuropean Journal of Finance
Jahrgang24
Ausgabenummer17
Seiten (von - bis)1609-1630
Anzahl der Seiten22
ISSN1351-847X
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 22.11.2018

Zugehörige Projekte

  • Essays on Say-on-Pay: theoretical analysis, literature review and empirical evidence from Germany

    Projekt: Dissertationsprojekt

DOI

Zuletzt angesehen

Aktivitäten

  1. Rückmeldungen für Lernende und Lehrkräfte am Beispiel einer mathematikbezogenen Lehr-Lern-Plattform
  2. Nachhaltigkeit in der phasenübergreifenden Kooperation mittels Etablierung von Kooperationsräumen
  3. Mobilität der Niedrigeinkommen von Selbständigen und abhängig Beschäftigten in UK und Deutschland
  4. „Inklusion – Chancen und Herausforderungen für die Regelschule“. Praxisorientierte Prüfungsleistungen
  5. Families and at-risk youths in times of pandemic - Strains and margins in dealing with restrictions.
  6. Deutsche Gesellschaft für Allgemeine und Vergleichende Literaturwissenschaft (Externe Organisation)
  7. Companion Proceedings of the 10th International Conference on Learning Analytics & Knowledge LAK20
  8. Berichte aus der Forschung. Akademie für Raumforschung und Landesplanung – Landesarbeitsgruppe Nord
  9. “...AND THEN THE STUDENTS WÄRE VERY FETT”: TASK PERFORMANCE AND ‘(NOT)-DOING-BEINGAN-EXPERT’ IN A TBLL SETTING
  10. 2016 Conference of the International Association for Media and Communication Research - IAMCR 2016
  11. Workshop: Explizites sprachliches Wissen vermitteln – Formulierungsprozesse in „Fach‐an‐Sprache‐an‐Fach“
  12. Urheberrecht, Ökonomik und Evolution - Kreativität im Gravitationsfeld multipler Einflussfaktoren
  13. The Voices Within: Splitting Subjectivity in the Art Criticism of Jill Johnston and Lynne Tillman
  14. "Gender Inequality as Barrier to Sustainable Clothing Consumption. Empirical Evidence from Germany"
  15. Formative assessment in inclusive mathematics education in secondary schools: A systematic review
  16. Beratung für das Masterprogramm Audit Xcellence des Professional School der Leuphana Universität
  17. Verteilungsverhalten von current-use Herbiziden zwischen Pflanzenoberflächen und wässriger Phase

Publikationen

  1. Analyis of a Potential Single and Combined Business Model for Stationary Battery Storage Systems
  2. Vergleichende Regierungslehre: institutionelle Bedingungen des Regierens im demokratischen Staat
  3. Towards the design of active pharmaceutical ingredients mineralizing readily in the environment
  4. Random year intercepts in mixed models help to assess uncertainties in insect population trends
  5. Prädiktoren des Kompetenzzuwachses im Bereich Deutsch als Zweitsprache bei Lehramtsstudierenden
  6. Participation in multi-level policy implementation: exploring the influence of governance culture
  7. "Notwendigkeit des Vergleichs!“ Der Ansatz einer komparativen pädagogischen Berufsgruppenforschung
  8. Mechanisms behind elevational plant species richness patterns revealed by a trait-based approach
  9. Kritik der Anerkennung von Vielfalt in der Pädagogik und dem was wir nicht nicht wollen können
  10. Ionic liquids vs. ethanol as extraction media of algicidal compounds from mango processing waste
  11. Innovative IT-gestützte Ansätze zur Bewertung der Gesprächsqualität in Telefonverkaufsgesprächen
  12. Implizite sicherheitskritische Einstellungen als integraler Bestandteil einer Sicherheitskultur
  13. How to estimate carabid biomass?—an evaluation of size-weight models for ground beetles (Coleoptera
  14. Entwicklung eines Messstandes zur automatisierten Messung der radialen Lagerluft von Wälzlagern
  15. Always on Call: Is There an Age Advantage in Dealing with Availability and Response Expectations?
  16. A Tale of Culture-Bound Regime Evolution
  17. Simulation-based Investigation of Energy Flexibility in the Optimization of Hinterland Drainage
  18. Photolytic transformation products and biological stability of the hydrological tracer Uranine
  19. Entscheidungsanmerkung zu BGH, Urt. v. 1.8.2013 - VII ZR 6/13: Keine Mängelansprüche bei Schwarzarbeit
  20. Effects of digital video-based feedback environments on pre-service teachers’ feedback competence
  21. Blick über den Zaun: Leseförderung in Europa. Ergebnisse und Einsichten aus dem EU-Projekt ADORE
  22. Bilingual (German–English) molecular biology courses in an out-of-school lab on a university campus