Back in the new 1970s? How a song counters historical revisionism and authoritarian nostalgia for the Philippine dictatorship

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

The Marcos dictatorship (1972–1986), characterized by severe human rights abuses, endemic debt, and rising poverty, is currently subject to historical revisionism. Attempts to literally rewrite history and portray the dictatorship as the ‘golden age’ of the Philippines are intricately linked to the return of the Marcos family to national politics. Revisionism capitalizes on a prevailing sentiment of authoritarian nostalgia, a longing for the perceived stability and prosperity of the authoritarian past. In this article, I examine one of the musical responses to the ongoing rewriting of history: the song ‘Dekada 70’ by Zild Benitez. Drawing on music analysis and ethnographic fieldwork, I explore how music contributes to narrating the Philippines’ authoritarian past and, in doing so, counters revisionist narratives and authoritarian nostalgia. I inquire into the song from three complementary perspectives: (1) the use of references to disco and Manila Sound in ‘Dekada 70’ as a critical engagement with authoritarian nostalgia; (2) the song’s challenges to the ‘golden age’ myths; and (3) its temporal regimes, whose cyclical nature serves as a reminder of the dictatorship’s atrocities, cautioning against their potential re-emergence. My analysis aims to contribute to understanding popular music’s role in the writing and rewriting of history by demonstrating how it narrates the past through lyrics and sound, intertextual references, and performance.
OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftPopular Music History
Jahrgang16
Ausgabenummer1-2
Seiten (von - bis)160-183
Anzahl der Seiten24
ISSN1740-7133
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 05.03.2025

Bibliographische Notiz

Publisher Copyright:
© Equinox Publishing Ltd 2025.

    ASJC Scopus Sachgebiete

  • Musik

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Der Mobile Diagnoseassistent – Wie mobile Anwendungen die Pflege im häuslichen Umfeld verbessern können
  2. Wie gehen Lehrkräfte mit Belastungen um?
  3. Teilhabe durch*in*trotz Sozialpädagogik
  4. Cancel-Culture
  5. Niklas Luhmann am OVG Lüneburg
  6. The effects of windthrow on plant species richness in a Central European beech forest
  7. Spielend psychisch gesund
  8. Ein Kriterium unter vielen
  9. Sustainable board governance and sustainable supply chain reporting.
  10. Quo vadis Forschung zu Schülerrückmeldungen zum Unterricht.
  11. Surveying Diverse Subpopulations in Refugee Studies
  12. Correction to: Metallurgical aspects of joining commercially pure titanium to Ti-6Al-4V alloy in a T-joint configuration by laser beam welding
  13. Ökologie der Angst
  14. Praxisorientiertes Projektlernen am Beispiel der Leuphana College-Studien in der Praxis.
  15. Anatomie des SS-Staates
  16. Die mentalen Modelle der Lehrer elaborieren
  17. How much do others matter?
  18. Thermodynamic assessment and experimental study of Mg-Gd alloys
  19. Plant communities of central Tibetan pastures in the Alpine Steppe/Kobresia pygmaea ecotone
  20. Sustainability Balanced Scorecard
  21. Inszenierungen – Present tense incarnate im Fremdsprachenunterricht
  22. Die Edition der Lodzer Getto-Chronik und ihre Multimedialisierung im Spiegel medialer Transformationen des Holocaust
  23. Konzeption eines privaten Brachflächenfonds
  24. Merkmale guter Förderkonzepte für Adolescent Struggling Readers
  25. The fantasy of the organizational One
  26. Selbstevaluation von Schule
  27. Eine Experimentelle Unterrichtseinheit zum Treibhauseffekt
  28. Vorsorgendes Hochwassermanagement im Wandel
  29. Rekonstruktive Forschung mit Akteuren im frühpädagogischen Praxisfeld
  30. Measurement of Biodiversity (MoB)
  31. Funding social protection
  32. Mädchenarbeit und die Politik des Mainstreaming - alter Wein in neuen Schläuchen - oder frischer Wind