A direct test of the similarity assumption — Focusing on differences as compared with similarities decreases automatic imitation

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

Individuals automatically imitate a wide range of different behaviors. Previous research suggests that imitation as a social process depends on the similarity between interaction partners. However, some of the experiments supporting this notion could not be replicated and all of the supporting experiments manipulated not only similarity between actor and observer, but also other features. Thus, the existing evidence leaves open whether similarity as such moderates automatic imitation. To directly test the similarity account, in four experiments, we manipulated participants' focus on similarities or differences while holding the stimulus material constant. In Experiment 1, we presented participants with a hand and let them either focus on similarities, differences, or neutral aspects between their own hand and the other person's hand. The results indicate that focusing on similarities increased perceived similarity between the own and the other person's hand. In Experiments 2 to 4, we tested the hypothesis that focusing on similarities, as compared with differences, increases automatic imitation. Experiment 2 tested the basic effect and found support for our prediction. Experiment 3 and 4 replicated this finding with higher-powered samples. Exploratory investigations further suggest that it is a focus on differences that decreases automatic imitation, and not a focus on similarities that increases automatic imitation. Theoretical implications and future directions are discussed.

OriginalspracheEnglisch
Aufsatznummer104824
ZeitschriftCognition
Jahrgang215
Anzahl der Seiten9
ISSN0010-0277
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 01.10.2021
Extern publiziertJa

Bibliographische Notiz

Publisher Copyright:
© 2021 Elsevier B.V.

DOI

Zuletzt angesehen

Aktivitäten

  1. Wolfgang Hilbig - Poetik und Herkunft: Vortrag und Lesung auf Einladung der Geburtstadt des Autors anlässlich dessen 70. Geburtstages
  2. Emotions as Rationale in Urban Artist Districts and Artist Housing Complexes: Examples from Phoenix AZ, Baltimore MD, and Hamburg GER
  3. (Re)Constructing a Sociology Of the Arts In the 21th Century: Problems and Perspectives - Inserting "Space" In The Sociology Of The Arts
  4. Fachinhaltliches Lernen beim offenen Experimentieren: Ergebnisse der Erprobung einer Lernumgebung zum Thema „Dem Zucker auf der Spur“
  5. „‚Hohe Bilder vor der Seele‘: Kleists Dramaturgie kollektiv-politischer Einbildungskraft unter dem Einfluss der ‚Kantischen Philosophie‘“.
  6. Power poles and tall trees adjacent to sunflower fields increase pest damage caused by the invasive Rose-ringed Parakeet in Israel
  7. Potenzielle ‚Familienähnlichkeit‘ zwischen der sozioökonomischen Bildung und dem Lernfeldansatz der wirtschaftsberuflichen Bildung
  8. Deutsch-Französisches Doktorandenkolleg zur Rolle ethnologischer Museen „Den 'Anderen' repräsentieren: Museen, Universitäten, Ethnologie“
  9. Contested agricultures – contested futures. How are sustainable futures (un)made in the debate on GMOs and New Breeding Techniques (NBT)?
  10. Der 'lokale' Baustoff als konstitutives Element der Stadtlandschaft: Eine kulturgeographische Untersuchung der 'Backsteinstadt Lüneburg'
  11. Zukunftsgestaltung, Mitbestimmung und Umgang mit Komplexität – Kultur als zentrale Bildungsperspektive einer nachhaltigen Entwicklung

Publikationen

  1. Pädagogik in Zeiten der Katastrophe – Eine Solidaritätsveranstaltung mit Bildungsakteur:innen in der türkisch-syrischen Grenzregion
  2. Die Entwicklung des Emotionswissens und der behavioralen Selbstregulation bei Vorschulkindern mit und ohne Migrationshintergrund
  3. DaZKom - a Structure Model of Pre-service Teachers' Competency for Teaching German as a Second Language in the Mainstream Classroom
  4. The identification of up-And downstream industries using input-output tables and a firm-level application to minority shareholdings
  5. Molecular analyses and species distribution models indicate cryptic northern mountain refugia for a forestdwelling ground beetle
  6. Untersuchungen zur Entwicklung von Anpassungsstrategien an den Klimawandel für die Überflutungsflächen an der unteren Mittelelbe.
  7. Exploring the potential of using priority effects during ecological restoration to resist biological invasions in the neotropics
  8. Genetic diversity and population structure of the endangered insect species Carabus variolosus in its western distribution range
  9. J.N. Mohanty: Phenomenology. Between Essentialism and Transcendental Philosophy, Evanston, Illinois: Northwestern University Press 1997
  10. Dynamik von Artenvielfalt und Artenzusammensetzung krautiger Gefäßpflanzen in gezäunten und ungezäunten Vergleichsflächenpaaren
  11. Editors’ Conversation with German Art Historians Oona Lochner and Isabel Mehl: Writing Like a Feminist—In Dialogue with Carla Lonzi
  12. Kunst- und Kulturproduktion im Bezugsrahmen von Pierre Bourdieus Theorie und die kultursoziologische Analyse sozialer Bewegungen
  13. PluraL - Qualifizierung Lehramtsstudierender für multilinguale und diverse Lernumgebungen in einer postmigrantischen Gesellschaft
  14. Lehrerbildung - besser interaktiv? Videokonferenzen als digitale Brücke zwischen Theorie und Praxis in der Englischlehrerausbildung
  15. Environmental heterogeneity drives fine-scale species assembly and functional diversity of annual plants in a semi-arid environment
  16. Buchbesprechung: Wolfgang Wildfeuer: Kommunikation - Moderation - Mediation. Ein Trainingsprogramm für Schüler und Lehrer. Juventa 2006
  17. +1: Rodrigo Nunes, "Organisation of the Organisationless: Collective Action after Networks", Mute, London and Post-Media Lab, Lüneburg 2014
  18. Axel Roch: Claude E. Shannon: Spielzeug, Leben und die geheime Geschichte seiner Theorie der Information. gegenstalt. Berlin 2009, 254 S.
  19. Preference Organization and Cross-Cultural Variation in Request Responses: A Corpus-Based Comparison of British and American English
  20. Mathematische und naturwissenschaftliche Kompetenz in PISA, im IQB-Ländervergleich und in der National Educational Panel Study (NEPS)