Zwischen Dekonstruktion und Reproduktion diskriminierender Schulkulturen: Kooperationen von Schulen und zivilgesellschaftlichen Bildungsinitiativen im Kontext von Flucht

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearch

Authors

In the context of the increasing forced migration to Germany in the wake of the Syrian war, numerous initiatives for, by and with ‘refugees’ have emerged, many of which are currently collaborating with schools. Based on qualitative interviews, this article deals with perspectives of civil society initiatives on the discrimination of students with a so-called refugee/migration background and on related school development processes. The article identifies and analyses various fields of tension in which cooperation with schools takes place, which concern administrative funding logics, discourses about and school routines in dealing with diversity and difference in the (post-)migration society. Thereby, potentials and challenges for developing a sustainable response to (racist) discrimination in and through school collaborations become apparent, as does the importance of an understanding of pedagogical competence that is sensitive to discrimination as the ability to deal with contradictory pedagogical demands.
Translated title of the contributionBetween deconstructing and reproducing discriminatory school cultures: collaborations of schools and civil society educational initiatives in the context of forced migration
Original languageGerman
JournalDiskurs Kindheits- und Jugendforschung
Volume17
Issue number2
Pages (from-to)180-193
Number of pages14
ISSN1862-5002
DOIs
Publication statusPublished - 22.06.2022
Externally publishedYes

    Research areas

  • Educational science - School development, forced migration, cooperation, civil society, discrimination

DOI

Recently viewed

Publications

  1. Jugend, Delinquenz und gesellschaftlicher Wandel
  2. Agrarsubventionen als Gegenstand des Umweltinformations- und Informationsfreiheitsrechts
  3. Die Ordnung des Paares und die Grenzen der Partnerschaft
  4. Die Wirkung von Lautsymbolik auf Produktassoziationen und Kaufimpulse
  5. Handlungsorientiertes Lernen durch Beratung realer Gründungsfälle - Voraussetzungen und Entwicklung eines curricularen Angebots
  6. Zusammenhänge und Kinetik biotischer und abiotischer Eisenoxidation bei der Brunnenverockerung und Ansätze zur Modellierung
  7. "Von seiner Jugend erlöst" - Heinrich Manns Romanerstling 'In einer Familie' (1894)
  8. Handel mit Treibhausgas-Emissionszertifikaten in der EG
  9. Ursula Böing, Tobias Bernasconi (Hrsg.): Inklusive Schulen entwickeln. Impulse für die Praxis. Julius Klinkhardt Verlagsbuchhandlung (Bad Heilbrunn) 2017
  10. Ästhetische Bildung
  11. Rechtliche Rahmenbedingungen der Verklappung von Ladungsrückständen fester Massengüter durch Seeschiffe
  12. "Grenzen" sozialraumbezogener Sozialpolitik
  13. Sustainability in Higher Education
  14. Handbuch Sportspiel, hrsg. von Andreas Hohmann ... Mit Beitr. von: T. Alkemeyer ...
  15. Fatty Acid Profile of the Initial Oral Biofilm (Pellicle)
  16. Kein Preis für Genauigkeit - Preise für Sekundärregelleistung in Deutschland diskriminierend?
  17. Internationales und Europäisches Finanzmarktrecht
  18. Students’ perceptions toward academic competencies
  19. Gesundheitsarbeit in der Sozialpädagogischen Familienhilfe
  20. Lehrerfortbildungen unter der Lupe
  21. Derzeitiger Stellenwert von Gender Mainstreaming bei der Einführung gestufter Studiengänge
  22. Ermittlung von Präferenzen verschiedener Anspruchsgruppen für die Landschaft in einem Schutzgebiet
  23. Die Bedeutung der Lerngelegenheiten im Lehramtsstudium und deren individuelle Nutzung für den Aufbau des bildungswissenschaftlichen Wissens
  24. Untersuchung der Knickstabilität eines Doppelgelenks für einen zweibeinigen Schreitroboter unter Unsicherheit
  25. Anatomia della nazione. Dalla formula trinitaria alle forme della produzione di popolazione
  26. Kulturelles Erbe und Tourismus
  27. Nicht vollstreckbares Schmerzensgeld - eine Gerechtigkeitslücke
  28. „Im Mathematikunterricht muss man auch mit Sprache rechnen!“ – Sprachbezogene Fachleistung und Unterrichtswahrnehmung im Rahmen mathematischer Sprachförderung