Untersuchung des Abbaus der Zytostatika Ifosfamid und Cyclophosphamid mit dem Closed Bottle test (OECD 301).

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

Hospital and communal waste water differ with respect to their content of specific chemical substances like disinfectants or medicaments. Some medicaments are metabolized poorly by patients after administration. Antineoplastic substances are supposed to be carcinogen, mutagen and fetotoxic and embryotoxic substances. At the present there is no information available about their behaviour in the environment. Therefore the biodegradation of ifosfamide and cyclophosphamide was investigated by using the Closed Bottle Test (OECD 301 D). Both the structural isomeric antineoplastics were not biodegraded at a concentration of 5 mg/l in the Closed Bottle Test within 28 days ("not readily biodegradable"). A prolongation of the test up to 57 days did not alter the result. Abiotic elimination was neglectible. Cyclophosphamide and ifosfamide were not found toxic against waste water microorganisms. Further investigations about the elimination of ifosfamide and cyclophosphamide in the process of waste water treatment are necessary to get more knowledge about the possible risk connected with these substances.
Translated title of the contribution Tests of biodegradation of cytostatics cyclophosphamide and ifosfamide using the Closed Bottle Test (OECD 301 D)
Original languageGerman
JournalZentralblatt für Hygiene und Umweltmedizin
Volume193
Issue number3
Pages (from-to)215-225
Number of pages10
ISSN0934-8859
Publication statusPublished - 1996
Externally publishedYes

Recently viewed

Activities

  1. Tagung "Metaphysische Spannung / Gestörter Suspense. Adalbert Stifter, Theodor Storm, Conrad Ferdinand Meyer und das 19. Jahrhundert"
  2. Gutachtertätigkeit für Gesellschaft für empirische Bildungsforschung
  3. Europa versus der Rest? Normierungspraktiken von kultureller Diversität im Kuratorischen der PerformingArts
  4. Workshop - Digitalität und Inklusion in der Lehrkräftebildung
  5. Going Green - Education for Sustainability in the EFL and STEM Classrooms
  6. Institut für Kunst, Musik und ihre Vermittlung (Organisation)
  7. Vorstellung der Soziologischen Begleitforschung im Verbundvorhaben "Intelligente Notstromversorgungssysteme unter Berücksichtigung regenrativer Energien (Smart Emergency Supply System - SES²)
  8. Change agents for corporate sustainability: the role of competencies in sustainability transformations
  9. Soziologie der Paarbeziehung. Eine Einführung
  10. Freiheit, die ich meine: Zum Wahlverhalten in fachübergreifenden Studienangeboten – Beispiel Leuphana College.
  11. Deutsche Akademie der Naturforscher Leopoldina – Nationale Akademie der Wissenschaften (Externe Organisation)
  12. Gerhard Richters Fensterbilder
  13. Der chemische Sauerstoffbedarf
  14. Regionales Management von Klimafolgen - KFM (klimazwei) 2011
  15. Nachhaltigkeit bewegt die jüngere Generation: Vorstellung der Ergebnisse des Nachhaltigkeitsbarometers 2015
  16. Die Perspektive von Schüler*innen auf das selbstregulierte Lesen im Fach Biologie – Wie viel Strategievermittlung findet im Fach statt?
  17. Kongress Deutsche Gesellschaft für Fremdsprachenforschung - DGFF 2019