The persistent decline in unionization in Western and Eastern Germany, 1980-2004: what can we learn from a decomposition analysis?

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

Eine empirische Analyse mehrerer Wellen der ALLBUS-Befragung zeigt, dass der gewerkschaftliche Organisationsgrad in Deutschland von 1980 bis 2004 deutlich zurückgegangen ist, und zwar bei Männern wie Frauen und in verschiedenen Arbeitnehmergruppen. Regressionsschätzungen deuten darauf hin, dass die Wahrscheinlichkeit der Mitgliedschaft in einer Gewerkschaft mit einer Reihe von persönlichen und beruflichen Merkmalen zusammenhängt wie Alter, Beschäftigung im öffentlichen Dienst und Arbeiter-Status (nur signifikant in Westdeutschland). Eine Dekomposition macht deutlich, dass Unterschiede im Organisationsgrad im Zeitablauf sowie zwischen West- und Ostdeutschland zum größten Teil nicht durch unterschiedliche Merkmale der Beschäftigten erklärt werden können. Veränderungen der Beschäftigtenstruktur scheinen demnach eine unerwartet geringe Rolle beim Rückgang des Organisationsgrades gespielt zu haben.
Original languageEnglish
JournalIndustrielle Beziehungen
Volume14
Issue number2
Pages (from-to)118-132
Number of pages15
ISSN0943-2779
Publication statusPublished - 2007

Recently viewed

Publications

  1. Uniting against a common enemy
  2. Reform oder Ende der ErzieherInnenausbildung
  3. In search of the knowledge triangle for regional sustainable development: the role of universities
  4. Long-Term Abandonment of Forest Management Has a Strong Impact on Tree Morphology and Wood Volume Allocation Pattern of European Beech (Fagus Sylvatica L.)
  5. Sekundo 5 plus Arbeitsheft
  6. Cycling anger of regular cyclists and professional bicycle messengers in Germany
  7. Exploring universities' transformative potential for sustainability-bound learning in changing landscapes of knowledge communication
  8. Determination of pesticide fluxes in beech forests
  9. Assessing teachers' educational knowledge
  10. Diagrammieren/diagrammatische Praxis
  11. FAIR.ReD: Semantic knowledge graph infrastructure for the life sciences
  12. The influence of teacher-trainings on in-service teachers’ expertise: a teacher-training-study on formative assessment in competency-oriented mathematics
  13. Developing key competencies for sustainable development in higher education
  14. To the unknown reader: Constructing absent readership in the eighteenth-century novel: Fielding, Sterne and Richardson
  15. Experimental and numerical investigation of laser beam-welded Al-Cu-Li joints using micro-mechanical characteristics
  16. Can learning to move foster sustainable development? A systematic literature review examining the potential of sport and physical activity in the context of environmental and sustainability education
  17. The Short-Term Cost of Greening the Global Fleet
  18. Der Medienmanager - Unternehmer im Unternehmen