The European Commission in justice and home affairs: Pushing hard to be a motor of integration

Research output: Contributions to collected editions/worksChapterpeer-review

Authors

The European Commission is often considered the motor of European integration. This chapter assesses the Commission’s specific role in the area of justice and home affairs (JHA) and compares it to findings from the literature on the European Commission more generally. It focuses on a number of pivotal questions on the role of the Commission in JHA. The chapter analyzes how influential the Commission is in the area of JHA as compared to the other European Union (EU) institutions and to what extent it was able to leave a mark on EU legislation in the field. It investigates how the competences of the Commission in this policy area have changed over time and compares competences across the individual subfields of JHA, including cooperation in judicial matters, police cooperation, and immigration and asylum policies. The chapter assesses the positions advanced by the Commission in the area of JHA and compares them to those proposed by the other EU institutions.
Original languageEnglish
Title of host publicationThe Routledge Handbook of Justice and Home Affairs Research
EditorsAriadna Ripoll Servent, florian Trauner
Number of pages12
PublisherTaylor and Francis Inc.
Publication date23.11.2017
Pages409-420
ISBN (print)9781138183759
ISBN (electronic)9781315645629
DOIs
Publication statusPublished - 23.11.2017
Externally publishedYes

DOI

Recently viewed

Publications

  1. Kommentierung des § 53 VwVfG (Hemmung der Verjährung durch Verwaltungsakt)
  2. Palaeoecological analysis of a Late Quaternary sediment profile in northern Oman
  3. Big Data: Gibt es bald mehr Antworten als Fragen?
  4. „Aber viel wichtiger, ich hoffe, nicht." Funktion und Relevanz beruflicher Nutzung von digitalen Plattformen durch fortgeschrittene Musikstudierende
  5. Optimizing eating disorder treatment outcomes for individuals identified via screening
  6. Der Vertrag von Lissabon: Grundlegende Verfassungsurkunde der europäischen Rechtsgemeinschaft oder technischer Änderungsvertrag ?
  7. Tourismuspolitik
  8. Business Cases for Sustainability
  9. Albert Freiherr von Schrenck-Notzing (1862 - 1929)
  10. Was wir noch zu sagen hätten - Briefe an unsere Leserinnen und Leser
  11. La destinée cybernétique de l'occident
  12. On Gambiarras
  13. Alexander und Margarete Mitscherlich: "Die Unfähigkeit zu trauern"
  14. Art TV clash
  15. Bildnarrationen als Fundament zur Vermittlung von sprachlich-literarischen Kompetenzen in mehrsprachigen Klassen
  16. Climate Change Law in Germany - Legislation, Iurisdiction, and Governmental Ambitions
  17. Jungholozäne Umweltentwicklung und Landnutzungsgeschichte im Hardautal, Ldkr. Uelzen (südliche Lüneberg Heide)
  18. Subsidiarität und Selbstorganisation als Leitprinzipien der Hochschulsteuerung
  19. Kritik der grotesken Vernunft
  20. Kapitalaufbringung nach dem MoMiG
  21. Achsen adoleszenter Zugehörigkeitsarbeit
  22. Deutscher Mathematiktest für vierte Klassen
  23. Sieben Exkurse zu den medialen Künsten
  24. Recombinant Agency. Divine Comedy Meets Upcycled Comics Art in Pink Mouse, a Meta-Mediaopera
  25. Lerngelegenheiten im erziehungswissenschaftlichen Studium
  26. Internetbasierte Ansätze in der Prävention und Behandlung von depressiven Beschwerden bei Jugendlichen und jungen Erwachsenen
  27. Bundesregierung
  28. Networks and the idea-fruition process of female social entrepreneurs in South Africa
  29. Avaliação da qualidade de drogas vegetais à base de Passiflora spp. comercializadas no Brasil
  30. Einführung in das Recht der materiellen Grundsicherung
  31. Rezension zu: Understanding the city, contemporary and future perspectives, John Eade and Christopher Mele (eds.), Oxford, UK Blackwell, 2002, 384 pp.
  32. Buchhaltung und Jahresabschluss
  33. Archival research on sustainability-related executive compensation.
  34. Gendersensible Bildung als Querschnittsaufgabe im Lehramtsstudium
  35. Professionswissen von Lehrkräften in einem kompetenzorientierten Mathematikunterricht
  36. Das Drama im Leben der Institutionen