Transdisciplinarity: Between mainstreaming and marginalization

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

  • Thomas Jahn
  • Matthias Bergmann
  • Florian Keil
Transdisciplinarity has a long history of academic discourse. Promoted as an adequate scientific response to
pressing societal problems like climate change, it has recently received common currency in science policy
rhetoric. Nevertheless, despite its increasing popularity, transdisciplinarity is still far from academically
established and current funding practices do not effectively support it at universities and research institutions.
One reason for this deficit is that a universally accepted definition for transdisciplinarity is still not available.
Consequently, quality standards that equally guide researchers, program managers and donors are widely
lacking. Therefore, a rhetorical mainstreaming of transdisciplinarity prevails which risks marginalizing
those who take seriously the integrative efforts creative collaboration requires. The aim of this paper is thus to
find common ground in the transdisciplinarity discourse. Based on an analysis of current scientific literature,
we first identify main features of an emerging shared framework of transdisciplinarity. Second, building upon
this framework, we present a conceptual model of transdisciplinarity that can be used by science and science
policy to characterize different types of transdisciplinarity and their corresponding demands on integration. We
also address the way in which ecological economics could benefit from adopting this model. To conclude, we
propose a general definition of transdisciplinarity.
OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftEcological Economics
Jahrgang79
Seiten (von - bis)1-10
Anzahl der Seiten10
ISSN0921-8009
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 07.2012

    Fachgebiete

  • Transdisziplinäre Studien - Integration, Interdisciplinarity, Problem transformation, Sustainability, Transdisciplinarity, Social–Ecological Research

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Stützlehrer als neuer pädagogischer Profi in der Beruflichen Bildung.
  2. Artikel 26 EUV [Ziele und allgemeine Leitlinien]
  3. Einfluss kontrollierten Brennens auf die Nährstoffdynamik von Sand- und Moorheiden
  4. Gender-Aspekte bei der Einführung und Akkreditierung gestufter Studiengänge
  5. Sammelrezension: Ökonomien des Sozialen im Web 2.0
  6. Die Kunstreligion
  7. The Animal 'Other' in J.M. Coetzee's "Disgrace" and "The Lives of Animals"
  8. Entrepreneurship-Education
  9. Wasted money, wasted time?
  10. Biografie und Lebenswelt von Jungarbeitern.
  11. § 8 Strafrechtliche und strafprozessuale Prinzipien
  12. Artikel 43 EUV [Missionen der GSVPl]
  13. Praxisphasen im Lehramtsstudium mit Schwerpunkt auf der Einbindung neu zugewanderter Schülerinnen und Schüler
  14. Verbundvorteile für den Börsengang der Deutschen Bahn ausreichend berücksichtigt?
  15. Die unbewusste Karte des Gemüts
  16. Interdisciplinary Approaches to Gene Therapy
  17. Wettbewerbsrecht, Deutschland
  18. Arbeitsschutz in der ambulanten Pflege
  19. Führung von Silver Workern
  20. Jugendliche im Web 2.0: Risiken und Chancen
  21. Hospizdienste und palliative Pflege
  22. Einfachheit im (kinder)literaturtheoretischen Diskurs
  23. Diesseits und jenseits der Worte
  24. Selbsterkundungsverfahren in der Lehrerbildung
  25. Foto
  26. Increasing Entrepreneurial Intentions through Innovations in Pedagogy
  27. Als der Homo oeconomicus kurz verschwand
  28. Performance of conventional multi-barrier drinking water treatment plants for the removal of four artificial sweeteners
  29. "Frauen und Mädchen, die Juden sind Euer Verderben!"
  30. Gerecht geht anders!
  31. Zirker, Angelika: Der Pilger als Kind. Spiel, Sprache und Erlösung in Lewis Carrolls Alice-Büchern
  32. Sobre Eyal Weizman, Arquitectura Forense. Violencia en el Umbral de la Detectabilidad, Nueva York: Zone Books, 2017