Selbstreflexion akademischen Schreibhandelns anstoßen: Nicht-direktive Gesprächsführung als Haltung des Betreuenden

Research output: Contributions to collected editions/worksContributions to collected editions/anthologiesResearchpeer-review

Authors

Full perception of one’s own writing actions with its many facets is a pre- condition of re ection. Counselling and supervision can support the re ection process in various ways. e case study presented here shows how methods of writing process research can be used for supervision in writing and how it is possible to support writers in conceptualising their writing via verbalisations. e case is part of a larger study which examines a combination of writing research methods. It describes authentic text produc- tions of a student-writing-tutor trainee participant. e participants’ writing actions during several hours of writing accompanied by introspective writing protocols where recorded by screen capture and keylogging. ese methods were anked by participant observation and combined and followed up with retrospective interview, group discussion, and dialogue- consensus and structure-formation-technique interview. In this paper, we illustrate the methods applied and focus on the roles supervisors, peer-tutors and teachers perform when they apply writing research methods in supervision, training and counselling. We shed some light on guided self-re ection and non-directive dialogue as a means to help writers to verbalise their thoughts, problems and decisions during writing.
Original languageGerman
Title of host publicationSchreiben im Übergang von Bildungsinstitutionen
EditorsDagmar Knorr, Katrin Lehnen, Kirsten Schindler
Number of pages23
Place of PublicationFrankfurt/Main u. a.
PublisherPeter Lang Verlag
Publication date2017
Pages109-131
ISBN (print)978-3-631-66989-1
DOIs
Publication statusPublished - 2017

DOI

Recently viewed

Publications

  1. Editorial zum Schwerpunktthema "Medien statt Gedächtnis"
  2. Das System Schule heute und der Stellenwert von Eltern
  3. Consumerist lifestyles in the context of globalization
  4. Das transdisziplinäre Lehrforschungsprojekt “Leben 2014”
  5. The German Welfare System and the Continuity of Change
  6. Im Mittelpunkt steht Ada. Zur Einleitung in diesen Band
  7. Ohne Anstoß und Unterstützung von außen geht es nicht
  8. Bildung für nachhaltige Entwicklung innovativ gestalten
  9. Bildung für eine nachhaltige Entwicklung für Kita-Kinder
  10. Bewegte Sprache – Ein Leben mit und für Mehrsprachigkeit
  11. Influence of Different Biogenic Fuels on Base Oil Aging
  12. Partizipation als reflexive Praxis im Hilfeplangespräch?
  13. Zeitschrift für kritische Sozialtheorie und Philosophie
  14. Multimediale Lernumgebungen für das Fremdsprachenlernen
  15. Die Stimme der "Ultrarechten": die Kreuzzeitung 1881 - 1892
  16. Die kommunitaristische Gesellschaft der Sozialen Arbeit
  17. Diurnal raptors of West Africa woodland-farmland mosaics
  18. 'Put bluntly, you have something of a credibility problem'
  19. Public responses to climate change and low-carbon energy
  20. Bildung für eine nachhaltige Entwicklung in Kindergärten
  21. Radsport als Heterotopie von Geschlechtskörpern gedacht
  22. Die Nihilisierung des Nihilismus - Alfred Seidel (1895-1924)
  23. New Methods of Text Production Process Research combined
  24. Sprachliches Handeln von Lernenden im Sachfachunterricht
  25. Individuelle Voraussetzungen von zukünftigen Lehrkräften
  26. Modell „Phasen und Handlungen akademischer Textproduktion“
  27. Sprachensensibilität als Merkmal der Schreibwissenschaft
  28. Forschendes Lernen im naturwissenschaftlichen Unterricht
  29. Redemption Restored: The Star in the Context of Modernity
  30. Ñizolke zugu Dios ñi Nütxam pu Chilemapuche ñi zugun mew:
  31. Special Issue 'Communication for and about Sustainability'
  32. Hannah Arendt - Philosophie der Praxis als Welteröffnung
  33. Kompetenzen und Bildung für eine nachhaltige Entwicklung
  34. Die Bedeutung der sprachlichen Bildung im Fachunterricht
  35. Promoting Sustainable Consumption in Educational Settings
  36. Der Zoo in einer Bildung für eine nachhaltige Entwicklung
  37. Special Issue: Proactive behaviour across group boundaries:
  38. The Politics of (Non)Knowledge in the (Un)Making of Migration
  39. Lerngelegenheiten im erziehungswissenschaftlichen Studium
  40. Humankapital als Erfolgsfaktor für Unternehmensgründungen
  41. Wenn der Ritter gut mit dem Mägdlein schön im Grase tief...
  42. Dimensionierung des Sachtextverständnisses durch Aufgaben
  43. Perceived enactment of autonomy of nursing home residents