Selbstreflexion akademischen Schreibhandelns anstoßen: Nicht-direktive Gesprächsführung als Haltung des Betreuenden

Research output: Contributions to collected editions/worksContributions to collected editions/anthologiesResearchpeer-review

Authors

Full perception of one’s own writing actions with its many facets is a pre- condition of re ection. Counselling and supervision can support the re ection process in various ways. e case study presented here shows how methods of writing process research can be used for supervision in writing and how it is possible to support writers in conceptualising their writing via verbalisations. e case is part of a larger study which examines a combination of writing research methods. It describes authentic text produc- tions of a student-writing-tutor trainee participant. e participants’ writing actions during several hours of writing accompanied by introspective writing protocols where recorded by screen capture and keylogging. ese methods were anked by participant observation and combined and followed up with retrospective interview, group discussion, and dialogue- consensus and structure-formation-technique interview. In this paper, we illustrate the methods applied and focus on the roles supervisors, peer-tutors and teachers perform when they apply writing research methods in supervision, training and counselling. We shed some light on guided self-re ection and non-directive dialogue as a means to help writers to verbalise their thoughts, problems and decisions during writing.
Original languageGerman
Title of host publicationSchreiben im Übergang von Bildungsinstitutionen
EditorsDagmar Knorr, Katrin Lehnen, Kirsten Schindler
Number of pages23
Place of PublicationFrankfurt/Main u. a.
PublisherPeter Lang Verlag
Publication date2017
Pages109-131
ISBN (print)978-3-631-66989-1
DOIs
Publication statusPublished - 2017

DOI

Recently viewed

Researchers

  1. Carolin Wiedemann

Publications

  1. Vorausschauend Kriterien Nachhaltiger Chemie integrieren:
  2. How to Reach the Land of Cockaigne?
  3. Woody plant diversity, composition and structure in relation to environmental variables and land-cover types in Lake Wanchi watershed, central highlands of Ethiopia
  4. Functional and phylogenetic diversity of woody plants drive herbivory in a highly diverse forest
  5. Als Musiker unterwegs an Bord der Hansekogge
  6. Soziale Differenzkategorien als Gegenstand der Lehrer*innenbildung
  7. Kennlinienorientiertes Lagermanagement
  8. Der BGH und Pechstein: Transnationaler Konstitutionalismus sieht anders aus
  9. Theodor Storms Gedicht „Geh nicht hinein“
  10. Taktische Nachtragsgestaltung
  11. Gesellschafterstreitigkeiten in englischen Gesellschaften
  12. VG Göttingen: Kein umfassender Meldedatenabgleich durch Beitragsservice
  13. Forschendes Lernen im Langzeitpraktikum
  14. Rechnungslegung von latenten Steuern nach HGB
  15. Coherence of European legal and structural conditions in water, wetland and flood risk management
  16. Europa der Regionen
  17. Variationen des Städtischen – Variationen lokaler Politik
  18. Influence of the pandemic dissemination of COVID-19 on radiotherapy practice
  19. ZEIT zum Leben in Kinderinstitutionen
  20. § 328 Beschränkung der Rechte
  21. Socio-cultural valuation approaches
  22. Vasodilatierende Substanzen in Kläranlagenabläufen und Oberflächengewässern
  23. Psychological approaches to entrepreneurship
  24. Entwicklung der Reflexion von Sachunterricht in der zweiten Phase der Lehrerausbildung.
  25. The economics of biodiversity and ecosystem services
  26. Der "fachdidaktische Code" der Lebenswelt- und/oder (?) Situationsorientierung in der fachdidaktischen Diskussion der sozialwissenschaftlichen Unterrichtsfächer sowie des Lernfeldkonzepts
  27. § 23 Wasserkraft