Schreibberatung: Eine Systematik

Research output: Books and anthologiesMonographsResearchpeer-review

Authors

Welche Anforderungen müssen Schreibberater*innen bewältigen, die im wissenschaftlichen Kontext agieren? Was zeichnet eine sprachensensible Schreibberatung aus? Schreibberatende unterstützen Schreibende darin, ihre wissenschaftliche Schreibkompetenz auszubauen und den Textproduktionsprozess zu bewältigen. Hierfür greifen sie auf Wissen über wissenschaftliche Texte und den Schreibprozess zurück, die in der «Systematik wissenschaftliches Schreiben» beschrieben sind. Ihr Handeln unterliegt zudem kontextuellen und personellen Anforderungen. Die «Systematik Schreibberatung» beschreibt die benötigten Wissensfacetten für die Bewältigung dieser Anforderungen, kontextualisiert sie in verschiedenen Fachdiskursen und führt sie in einer schreibwissenschaftlichen Betrachtung zusammen.
Original languageGerman
Place of PublicationWien
PublisherBöhlau Verlag Wien
Number of pages376
ISBN (print)978-3-205-22173-9
ISBN (electronic)978-3-205-22174-6
DOIs
Publication statusPublished - 2025

Publication series

NameSchreibwissenschaft
PublisherBöhlau
Volume4
ISSN (Print)2748-2014
ISSN (electronic)2748-2030

DOI

Recently viewed

Publications

  1. Microstructures and mechanical properties of pure Mg processed by rotary swaging
  2. Development and testing of the insulin treatment experience questionnaire (ITEQ)
  3. Molecular analysis meets morphology-based systematics-a synthetic approach for Chalarinae (Insecta: Diptera: Pipunculidae)
  4. Project ARBRE
  5. Slowing resource loops in the clothing industry through Circular Business Model Experimentation
  6. Gewalt oder Macht
  7. New methods for the analysis of links between international firm activities and firm performance
  8. Massenträgheit
  9. Was Grundschulkinder über das Textschreiben wissen
  10. »Chop that record up!«
  11. Deskriptive Statistik in der qualitativen Sozialforschung
  12. The online inverted classroom model (oICM). A blueprint to adapt the inverted classroom to an online learning setting in medical and health education
  13. 'Foreshadows and Repercussions'
  14. Students’ Beliefs About Trigger Warnings
  15. Green infrastructure connectivity analysis across spatiotemporal scales
  16. Proactive motivation and engagement in career behaviors
  17. Experimental and numerical investigation of laser beam-welded Al-Cu-Li joints using micro-mechanical characteristics
  18. Leading academic change
  19. Integrative Management of Sustainability Performance, Measurement and Reporting
  20. The measurement of gripstrength in automobiles
  21. With a little help from my website
  22. Relationen im Raum
  23. Significance of Antibiotics in the Environment
  24. Urbanization, Migration, and Adaptation to Climate Change
  25. der schreiber schreibt
  26. Schätzkompetenz von Schülerinnen und Schülern in der Sekundarstufe I
  27. Notting Hill Gate 3
  28. Thermo-oxidative aging of linear and branched alcohols as stability criterion for their use as e-fuels
  29. Managers’ incentives and disincentives to engage with integrated reporting or why managers might not adopt integrated reporting
  30. BRANGE EFFECTS IN HEDONIC EVALUATION OF OLFACTORY STIMULI
  31. Stress of dialysis nurses—analyzing the buffering role of influence at work and feedback
  32. Sources of nitrogen heterocyclic PAHs (N-HETs) along a riverine course
  33. Die Methode der quantitativen Bildtypenanalyse
  34. Shifting Immediations
  35. Krisis und Invention
  36. SYMPOSIUM .7. CHANGES IN PUBLIC AND PRIVATE SCHOOLING - INCOMPLETE MODERNIZATION AND CRITIQUE OF MODERNITY - FOREWORD