Im Schatten des Vielfaltsdiskurses: Homogenität als kulturelle Fiktion und empirische Herausforderung

Research output: Contributions to collected editions/worksContributions to collected editions/anthologiesResearchpeer-review

Authors

Inmitten der Hochkunjunktur von Heterogenitäts-, Differenz- und Ungleichheitsforschung möchte ich im Folgenden nach Homogenität und Gleichheit fragen. Ich tue dies, weil beide Begriffshorizonte wechselseitig aufeinander verweisen, sich implizit gegenseitig befragen, derjenige der Gleichheit und Homogenität jedoch in neueren erziehungswissenschaftlichen Debatten kaum einmal ausbuchstabiert wird, jedenfalls nicht im Lichte der Heterogenitätsforschung (vgl. etwa Drerup und Fölling 2006; Liebau und Zirfas 2008). Gegenüber einer sehr beachtlichen Ausdifferenzierung des Forschungsfeldes um die Reproduktion sozialer Ungleichheit und die Doing-Difference-Prozesse in den Institutionen von Bildung und Erziehung (z. B. Diehm et al. 2013 sowie die Sammelbände von Budde 2013; Koller et al. 2014) bleibt in den erziehungswissenschaftlichen Debatten eigentümlich marginal die Frage, auf welche Vorstellungen von Gleichheit und Homogenität sich all die Differenz- und Heterogenitätsforschung und sie umgebenden Debatten beziehen und ob bzw. wie solche Vorstellungen sich im pädagogischen Feld verwirklichen.
Original languageGerman
Title of host publicationDifferenz - Ungleichheit - Erziehungswissenschaft : Verhältnisbestimmungen im (Inter-)Disziplinären
EditorsIsabell Diehm, Melanie Kuhn, Claudia Machold
Number of pages16
Place of PublicationWiesbaden
PublisherSpringer VS
Publication date2017
Pages123-138
ISBN (print)978-3-658-10515-0
ISBN (electronic)978-3-658-10516-7
DOIs
Publication statusPublished - 2017

Recently viewed

Publications

  1. Recognition of a WCAM Settlement in Germany
  2. The effects of competition in local schooling markets on leadership for learning
  3. Against Metaphor – Against Interpretation
  4. Complex Times, Complex Time
  5. Carabids.org – a dynamic online database of ground beetle species traits (Coleoptera, Carabidae)
  6. A Survey of Surveys
  7. Performance Saga: Interview 04
  8. The Actions that Make a Musical Instrument
  9. The Timing of Daily Demand for Goods and Services - Microsimulation Policy Results of an Aging Society, Increasing Labour Market Flexibility, and Extended Public Childcare in Germany
  10. Modeling the C(o)urse of Privacy-critical Location-based Services
  11. Selbstevaluation ja, aber wie?
  12. Cost-Effectiveness and Cost-Benefit Analysis of Maintenance Measures for Open Landscapes
  13. Utilization of acid whey and oat pomace in succinic acid fermentation
  14. Alternatives considered but not disclosed
  15. Dynamics of regulation of professional service firms
  16. Changes in phenology and abundance of suction-trapped Diptera from a farmland site in the UK over four decades
  17. The Future of Scattered Trees in Agricultural Landscapes
  18. Differences in labor supply to monopsonistic firms and the gender pay gap
  19. CSR management and reporting between voluntary bonding and legal regulation
  20. Uncovering ecosystem service bundles through social preferences
  21. Borders
  22. Web-based intervention for depressive symptoms in adults with types 1 and 2 diabetes mellitus
  23. Long-term effects of historical heathland farming on soil properties of forest ecosystems
  24. Nascent entrepreneurs
  25. Stress in organizations
  26. Die Augstein-Debatte im Jahr 2013
  27. "Soziokulturelle Atome" computergestützt?
  28. Benefits of integrating popular music in primary and secondary schools
  29. Kenneth Grahame, The wind in the willows
  30. Death of an Art Critic
  31. Therapeutic drug monitoring of posaconazole in hematology patients: experience with a new high-performance liquid chromatography-based method
  32. Der Westberliner "underground"
  33. Converging institutions
  34. Why husbands matter
  35. Griechische Kunst
  36. Partizipative Führung an Schulen in Hamburg
  37. Zeit
  38. ‘Art of Flight’
  39. Flucht und Migration
  40. Connecting feedback to self-efficacy
  41. The balanced scorecard’s missing link to compensation
  42. Antidepressants